Okej... här kommer en liten mekanikgrej. Fast det är väl ok att gå in och säga att man vet svaret? :-) Lite messerschmidter måste man ju få vara... Den kan faktiskt jag med, ett rätt roligt fysik/mekanikexperiment faktiskt. Hehe.. jo visst får ni säga att ni kan... och om ni är rädda för att jag inte tror er får ni gärna säga svaret via iMail... Jorå, men nu vill vi ju att folk som inte vet svaret från början kommer in och svarar... =) >"Gåta": Snurrande hjul Varför tror du jag skrev "gåta" istället för gåta? >Tänkte bara få folk som inte vet från början att försöka gissa. Okej, det verkar inte komma några förslag... =) Beror väl troligtvis på hur snabb energiförlusten är, och det beror ju i sin tur på hjulets form, massa, rotationshastighet, osv."Gåta": Snurrande hjul
Som vanligt är det inte så kul om ni som redan från början vet svaret kommer in efter fem minuter och säger det... låt andra bli frustrerade först... =)
Du har ett cykelhjul med pinnar ut från navet (typ en enhjuling). Du sätter hjulet i en ganska snabb snurrning. Ena pinnen är fastbunden i ett snöre, och du håller i snöret.
(försöker mig på lite ASCII-art)
<code>
|
|
|
|
| _
| | |
| | |
| |H|
| |J|
| |U|
=======|L|=======
| |
| |
| |
| |
|_|
</code>
Nu släpper du andra pinnen, och låter mackapären falla fritt. Vad händer?Sv: "Gåta": Snurrande hjul
Sv: "Gåta": Snurrande hjul
Sv: "Gåta": Snurrande hjul
Det är ju frågan om en ganska grundläggande princip, så antingen vet man eller så vet man inte... det som är så kul är att folk som inte vet kan bli fly förbannade när säger svaret.Sv: "Gåta": Snurrande hjul
Sv: "Gåta": Snurrande hjul
Det är ingen gåta, det är en fysikalisk realitet ! Om du tycker att det är en gåta,
så har du valt fel bana ! ;-)
Den gamla gyroprincipen.
Ett kul experiment på samma tema. Samma hjul sätt högfar på hjulet,
håll hjulet frammför dig i dom två utstickande pinnarna.
Sätt dig på en typ kontorsstol (snurrfåtölj) håll upp benen från golvet,vrid på hjulaxeln
enl principen cykelstyre.
Vad händer ?
Om en gyrosnurra utsätts för en yttre påverkan bildas det en kraft som ligger
90 gr efter den punkt där påverkan ansattes. Helikopterprincipen dvs
om jag vill att helikoptern skall röra sig åt något håll får jag ansätta en kraft
90 gr hö/vä före åt det håll jag vill att hkp:n skall röra sig
(beroende på åt vilket håll rotorn snurrar).Sv: "Gåta": Snurrande hjul
Tänkte bara få folk som inte vet från början att försöka gissa, eftersom det kan tyckas ganska förvånande. En ordentlig utredning kräver ju ändå rörelsemängdsmoment, så det är ju inget man på rak arm häver ur sig...
Fast det är ingen som verkar vilja gissa, så snart är det väl lika bra att nån säger svaret... ni har ju i stort sett fått lösningen från SvenPon.Sv: "Gåta": Snurrande hjul
Du antyder alltså att du vet mer än folk i allmänhet, "ubermensch" syndromet !Sv: "Gåta": Snurrande hjul
Det som händer är att den inte faller ner, utan kommer att rotera runt snöret som axel, den står alltså kvar på samma sätt, men roterar. I praktiken blir det inte så där speciellt länge.
Och om någon undrar så är det inga konstigheter alls, det är så gyron fungerar...Sv: "Gåta": Snurrande hjul
Aha... Som jag trodde då! (Det är säkert) :-)
>> <b>I praktiken blir det inte så där speciellt länge.</b>
Så pass länge så att man hinner se det? För det krävs väl en himla fart på hjulet då?Sv: "Gåta": Snurrande hjul
Det lättaste är nog om du helt enkelt testar själv.