Hej, jag håller på att göra ett svenskt webbaserad online-spel, Jag har själv lyckats hitta en del på nasa i åttan när vi skulle skriva lite om en planet... :) Kolla på deras hemsida, http://www.nasa.gov (hoppas det var .gov nu då...) Jag är ingen expert men har varit och är hyffsat intresserad av detta ämne. Tack för svaren *bankar in galax, galax galax* För att piffa upp spelet så kan det ju vara kul att ha med lite fler saker än bara galaxer, solsystem och planeter: http://winstars.free.fr/english/index2.html Rekommenderas.Planeter, rymden, webbspel, m.m.
där jag bland annat ska ha olika planet-typer, då jag inte
själv kan så himla mycket om rymden, så skulle jag vilja ha
hjälp med att hitta information of olika planeter, och veta
skillnaden mellan dessa olika planeter, i tex åldern.
Sedan skulle jag också vilja ha reda på vilka olika solsystem det finns,
Den enda jag känner till är Vintergatan.
Jag skulle dessutom också vilja ha en lista på olika planetnamn
som div. forskade (och annat) har kommit på.
Tack på förhand.Sv: Planeter, rymden, webbspel, m.m.
Sv: Planeter, rymden, webbspel, m.m.
När det gäller planettyper så kan man säga att det finns tre typer i vårt solsystem, de som "liknar" jorden och de stora gas-jättarna och slutligen sten/isklumparna. De fyra innersta planeterna Merkurius, Venus, Jorden och Mars (ska det vara stora bokstav på planeter?) har det gemensamt att de är fasta och består av mycket metaller, och har ibland atmosfär. Det stora gasjättarna (Jupiter, Saturnus, Uranus och Neptunus) är planeterna 5-8 från solen räknat och de är som sagt enorma och består i huvudsak av gaser. Slutligen har vi lilla pluto som egentligen bara är en klump av smutsig is om jag minns rätt. Dessa planeter kan precis som jorden ha månar som är helt olika sin "moderplanet". Jupiter t ex har de fyra Galileiska månarna efter upptäckaren Galileo Galilei (slutet på 1600-talet tror jag) som kan ses med kikare eller teleskop. Det finns dock många fler månar kring jupiter men de har upptäckts i mer modern tid.
När det gäller åldern så tror jag inte att man vet så mycket om skillnaden i åldern på planeterna. Min gissning är att de alla bildades vid ungefär samma tid ca 3.5-4 miljarder år sedan. Solsystemet är ju ungefär 4.5 miljarder år gammalt. Det går ju heller inte säga exakt när en planet bildas eftersom det är en mycket lång process som pågår under miljontals år. Dessutom råder det ju diskussioner om vad som verkligen är en planet. Ska Pluto t ex räknas som en planet eller som en asteroid? Och om Pluto är en planet borde inte andra objekt också räknas som planeter? O s v.
"Sedan skulle jag också vilja ha reda på vilka olika solsystem det finns,
Den enda jag känner till är Vintergatan."
För det första, Vintergatan är en galax och inte ett solsystem. När det gäller solsystem så kan man nog anta att det finns lite skrot som roterar kring i stort sett varenda stjärna och därmed så är kanske varenda stjärna ett solsystem beroende på vilken definition man använder på solsystem och planeter. Det är dock bara några år sedan vi för första gången har lyckats bekräfta att andra stjärnor har planeter genom att mäta hur stjärnorna "vobblar" p g a planeternas gravitation. Det är alltså en indirekt mätmetod och vi har ännu inte observerat några planeter i andra solsystem direkt. En lista på stjärnor som troligen har planeter finns längst ned i följande dokument : http://www.public.asu.edu/~sciref/exoplnt.htm
Närmaste stjärnan ligger ca 4 ljusår ifrån oss (Proxima Centauri). Se följande lista över närbelägna stjärnor : http://www.cosmobrain.com/cosmobrain/res/nearstar.html
Vintergata, som är vår galax, består av 100-tals miljoner stjärnor och är i storleksordningen 100 000 ljusår i diameter (kommer inte ihåg exakt). Man räknar med att det i universum finns 100-tals miljoner galaxer. Den galax som jag alltid fått lära mig ligger närmast Vintergatan är Andromedagalaxen och den ligger ca 2.8 miljoner ljusår från oss (har hört allt från 2.2 miljoner ljusår och uppåt). När jag sökte efter en bra referens till detta värde så hittade jag dock följande artikel som påstår något annat : http://www.spaceref.com/news/viewpr.html?pid=12942. Nämligen att närmaste galaxen skulle ligga bara 25000 ljusår (!) från solsystemet. Det verkar vara en seriös sida så det är kanske korrekt att man nu upptäckt några dvärggalaxer som ligger närmre en den stora Andromedagalaxen.
"Jag skulle dessutom också vilja ha en lista på olika planetnamn
som div. forskade (och annat) har kommit på."
Namn på planeter har vi egentligen inte annat än för våra egna planeter. En del stjärnor har dock speciella namn beroende på om de ingår i en stjärnbild eller av andra skäl.
Ovanstående information är nedskriven mer eller mindre direkt ifrån minnet så det finns säkert faktafel men det ger dig kanske alltid något....Sv: Planeter, rymden, webbspel, m.m.
;D
Just nu är jag megatrött och ska upp tidigt, så jag får kolla mer imorgon,
Jag hade tänkt att köra mitt spel så som att i början väljer man en
galax man vill "bo" i, sedan ska man kunna ha olika planeter, beroende på
vad man har forskat fram, osv, fast just nu ska jag bara sova. ;DSv: Planeter, rymden, webbspel, m.m.
Universum består t ex av galaxer och diverse andra mer exotiska saker som svarta hål, interstellära gasmoln, kvasarer m m.
Galaxer (t ex Vintergatan) i sin tur består av olika typer av stjärnor. Exempel på typer är röda jättar, vita dvärgar, bruna dvärgar, pulsarer, neutronstjärnor m fl. Sedan är finns ju de "vanliga" stjärnorna också, sådana som vår sol. Det är i princip två saker som avgör vilken typ en stjärna är, dels massan (hur tung den är) och dels åldern. En stjärna med en viss massa genomlever en viss cykel där den ibland kan vara kompakt och liten, för att sedan expandera och bli enorm för att sedan krympa igen. Ibland upprepas denna process flera gånger. Under vissa omständigheter kan den explodera i en supernova och under andra omständigheter kollapsa till ett svart hål. En del stjärnor är dubbelstjärnor, dvs två stjärnor som roterar kring varandra.
Sen har du ju månar till planeterna och asteroider som rusar fram genom solsystemet.
Lycka till med spelet.Sv: Planeter, rymden, webbspel, m.m.
Är en höjdare "FreeWare" för Er som är intresserade av astronomi.
Ta även hem de extra tillbehör som finns kataloger mm.
Med tack till Hultan.