Fick den här frågan i nåt nationellt prov när jag gick i gymnasiet (kommer inte ihåg allt): Det känns som att frågan är helt meningslös, hur man än gör så måste man ju gissa arean på kontaktytan mellan kokosnöten och huvudet för att bestämma trycket. Dessutom tillkommer ju faktorer som att varken skallen eller kokosnöten är oelastiska, om både skallen och kokosnöten plattar till sig så ökar ju kontaktytan. Även frisyren på mottagarens huvud kommer eventuellt att hjälpa till att fördela kraften över en större yta. Hellre en rejäl rastafrisyr än rakad skalle i detta läge... Tycker likadant Precis min reaktion, men vi hade det som uppgift. Möjligen skulle en läkare med erfarenhet av skallskador kunna ge ett uppskattat gränsvärde för vad en normal skalle klarar innan den spricker. Utifrån det kan man ju kanske säga att, om skallen klarade sig utan att spricka så måste arean ha varit minst X cm^2 (förutsatt att KRAFTEN var 10kN). Nja, det är fortfarande lite för inriktat på "faktiska förhållanden" för provet (och visst är det vansinnigt konstruerat!). Det de ville ha var ett tillvägagångssätt som verkar rimligt. Jag tycker att jag känner igen uppgiften. Undrar om den inte har varit i Ny Teknik någon gång."Gåta": Kokosnöt i skallen
----
Utdrag ur en tidning;
"...det har blivit ett allt större problem i XX när folk får kokosnötter i huuvudet. Det är inte så kul som man skulle kunna tro, för när en kokosnöt slår i skallen kan det komma ett tryck på upp emot 1 ton."
Den här artikeln är fel på minst ett sätt; tryck anges inte i massa. Din uppgift är nu att räkna ut vilket medeltryck huvudet utsätts för av kokosnöten.
----
(Man skulle höfta till med storheterna, eller bara köra med variabler.)
Jag kom på två olika lösningar, som gav HELT olika svar. Läraren accepterade båda lösningarna, och jag fick MVG på uppgiften. Det jag är så förvånad över är att den är så absurt uppbyggd.
Andra kan ju gärna ge sig på den och se om ni kommer på nån vettig metod.Sv: "Gåta": Kokosnöt i skallen
En sådan fråga skulle jag blivit mycket upprörd över om jag fått på ett prov. Det känns inte seriöst...kul grej att spåna på, men inte seriöst nog för ett prov är min mening.Sv: "Gåta": Kokosnöt i skallen
Ungefär som damernas högklackade skor.Är klackens yta väldigt liten blir trycket flera ton/cm^2.Sv: "Gåta": Kokosnöt i skallen
Man ska gissa eller höfta till värden, eller bara sätta in variabler.
Frågan är egentligen: Finns det någon vettig metod man skulle kunna tänka sig utan att göra mer mätningar än vettiga grundförutsättningar, typ fallhöjd, kontaktyta, vikt, osv.Sv: "Gåta": Kokosnöt i skallen
En dylik problemställning fyller inget annat syfte än en att bli en intressant diskussion i Skrivklåda, här hör den hemma, inte på ett prov :-)Sv: "Gåta": Kokosnöt i skallen
Eftersom man naturligtvis måste känna till träffarean så kan man t.ex. strunta i det, och bestämma hur man räknar ut med vilken kraft huvet ska kunna påverkas. Svaret kan man ju sen uttrycka som Kraften/Arean, och antingen ta ett värde eller bara uttrycka det som en formel. Sv: "Gåta": Kokosnöt i skallen
Några tankar:
En kokosnöt väger kanske ett kilogram och faller från en höjd av 10 meter.
Då får den en rörelseenergi om 1kg * 10N/kg * 10m = 100 J.
Denna energi skall bromsas upp på en kort sträcka, säg 1cm.
Uppbromsningen måste då i genomsnitt ske med en kraft om 100J / 0,01m = 10kN.
Då gäller det bara att uppskatta arean. Jag tänker mig att den är av en 5-kronas storlek, säg 10cm^2.
I så fall blir trycket 10kN / (10 * 10^-4m^2) = 10MPa.
Vad motsvarar då detta i litet mer konkreta termer?
Breder man ut 1kg (t.ex. sand) över en yta som är 1m^2 stor, får man ett tryck om 10Pa.
10MPa är en miljon gånger så mycket, och motsvarar alltså 1 miljon kg utbrett över 1m^2, dvs 1000ton utbrett över 1m^2.
Det är inte litet det...