någon som har koll på hur man värderar källkod? Kod har två olika värderingsgrunder (i de affärer jag varit med om), den första är vad koden är värd vid en engångsförsäljning (dvs man lämnar över samtliga rättigheter för koden till köparen) och det brukar baseras på det antal mantimmar koden har kostat att ta fram. Nyttjanderätten av koden måste även tas hänsyn till för såväl köpare och säljare, behåller säljaren nyttjanderätten så sjunker givetvis värdet. nu är det inte så att vi tänkt att sälja utan snarare att värdera för att se om det går att använda kod som kapital vid bildandet av ett AB. Om jag inte är helt felunderättade så är väl källkod värt (redovisningsmässigt) samma som kostnaden för att ta fram den. (Dvs lönekostnaden för programmerarna som utförde jobbet). Jag vet inte om man kan kolla med FAR eller nåt hur man värderar... Hmm...nu blev denna tråden riktigt intressant. Kan man alltså ta inventarier, typ datorer, bilar m m som ändå är (eller ska bli) företagets, och använda som en del av aktiekapitalet? Så att man slipper skaka fram 100 000 SEK? det gick med hästar iaf (och det täckte HELA beloppet) Kolla här t.ex.: Absolut! Så länge du kan få den värderad så kan du sätte in den som apportegendom istället för pengar. Det är en gammal tråd inser jag, eftersom kapitalinsatsen man idag måste lägga in "bara" är 50 000. Det kan ändå vara pengar som är svåra att skaka fram bara sådär. En bra artikel finns här Här får man även förklarat vad ett lagerbolag är om det kan vara av intresse. Ett lagerbolag är alltså ett redan uppstartat aktiebolag. Superbra om man vill komma igång fort!värdera kod
är det värt vad man tror att den kommer generera i intäkter de kommande 2-3 åren?
är den värd vad det skulle kosta att anlita någon som gör den?
är den värd vad man tror att man skulle få för den om man säljer den? (och hur avgör man det?)
nu menar jag alltså värdet på rättigheterna , inte hur man beräknar vad man ska ta per licens eller så..
//RogerSv: värdera kod
Den andra aspekten är kodens mervärde, dvs inte vad koden kan generera i intäkter för dig utan för köparen plus de förluster du kan få iom att koden säljs, säljer du full nyttjanderätt så är dina förluster inget du ska räkna att få täckning för.
Vissa företag väljer dock att paketera och sälja den färdiga koden, då är det egen uppskattning på kodvärdet som gäller, fast om man är smart med sådan affärsmetodik så tar man in ett bud från köparen.Sv: värdera kod
(min syrra bildade sitt AB med sina ridskolehästar så går det borde det väll funka med kod??)
Sv: värdera kod
Jag har nämligen ett handelsbolag som jag funderar på att ombilda...men det är just de 100 000 guldpengarna som får mig att tveka...Sv: värdera kod
sedan kanske en häst är mer värdebeständig en en dator.
men kod borde väll oxo vara mer värdebeständigt ,
en dator blir ju omordern och tappar sitt pris efter någon månad , medans kod borde kunna hålla sitt värde if några år...
dessutom är det ju bra 50 tusen som man behöver ha kvar när bolaget är startat.
det krävs ju förvisso 100k att starta , men 50k av dessa får man ju sätta sprätt på sedan.. det krävs bara att man har minst 50% av aktikapitalet kvar i bolaget om man inte ska kunna begäras i kk
så säg att du lånar 100k för att starta så kan du ju betala tillbaka 50k av dessa så fort registreringen är klar...
http://www.nutek.se/sb/d/377/a/1395
Det kallas väl för apportegendom, de inventarier etc som man kan ha istället för kontanter när man bildar ett AB... (länge sen man läste ekonomi nu)Sv:värdera kod