Jag saknar SvenPon... Enligt [Den intelligenta lusen !] så är han spärrad från att skriva i Skrivklåda. Och det tycker jag är förbannat synd. Med risk att få det här inlägget borttaget så tänkte jag bara kort förklara hur jag ser på saken. Jag vill bara att alla SvenPon-restriktioner släpps, så jag försöker förklara varför det i princip är riskfritt. Det finns nästan ingen risk att någon som bidrar med något skulle försvinna. Menar du att en människas förmåga att utstå kritik är direkt kopplad till ens färdigheter i programmering? <b>Vad mig anbelangar gör det ingenting om folk ur A försvinner. Det är de andra som bygger upp kunskapsbanken. De enda SvenPon har skrämt iväg är A:are.</b> <b>Menar du att en människas förmåga att utstå kritik är direkt kopplad till ens färdigheter i programmering?</b> <b>>>Menar du att en människas förmåga att utstå kritik är direkt kopplad till ens färdigheter i programmering? Har inte lusläst all text i denna tråd. Niklas, allvarligt? <b>> men det här är så löjligt grovt generaliserande att det knappt är värt att ta på allvar. </b> Niklas, du har svårt att föstå varför folk reagerar på Sven, att dom inte kan låta bli att bli arga på honom, inte kan låta bli att reagera. Det lustiga är ju att du inte är ett dugg bättre själv, enda skillnaden är att det är andra trådar du inte kan låta bli att släppa. Denna tråd är bara en i mängen. Anton, <b>Låt oss alla begrava stridsyxan och återgå till verkligheten. Programming for reality and for fun!</b> <b>>Niklas, du har svårt att föstå varför folk reagerar på Sven, att dom inte kan låta bli att bli arga på honom, inte kan låta bli att reagera.</b> Bra Niklas Vad roligt att du inte kunde låta bli att kommentera detta heller. Du forstätter att bekräfta vad jag skrev tidigare. Och du bekräftar att du inte förstår vad jag skrev. Jag har inte sagt något om diskussioner, eller att inte släppa ämnen. Det är helt ok - jag har aldrig påstått något annat. Jag och väldigt många med mig är med i många trådar och fortsätter att svara väldigt länge. Jag tycker det är jättetrevligt med trådar som lever länge.Vart ÄR du !!..
Kanske har jag missat nåt men...snubben e ju bara för skön.
försöker alltid hitta nåt me svenne men, hittar inte mycke nu för tiden.
vart har du tage vägen ?? GIVE ME..!!
/JuhaSv: Vart ÄR du !!..
ThomasSv:Vart ÄR du !!..
En liten del av medlemmarna, säg 20% (bara för att ha något att räkna på), är regelbundet inne på siten, minst en gång i veckan, typ. Det är nog garanterat inte det, det skulle innebära 3000. Snarare ett par hundra (om ens det), men skit samma.
Av dessa 20%, vi låtsas att det är 1000 då, så är 250 stycken av typ A, 499 av typ B och 250 av typ C och så SvenPon... =)
Jag tänker hårddra det här, så det blir överdrivet och ganska skarpt.
Folk av typ A är personer med ganska låg utbildning och dålig vana i programmering. De programmerar för att de "måste" (jobb, skola), för att de hobbyprogrammerar eller för att de har intalat sig att de vill.
Dessa människor anser att Pellesoft (och överlag att nyttja andra människor som har kunskaper de saknar) är deras rättighet, och att de i princip kan kräva att få svar. Får de kritik för något så blir de upprörda proportionellt mot hur mycket kritik de får, inte mot hur befogad kritiken är. Dessa människor är sådana som syns mycket och ofta.
I vissa perioder öser de ur sig trådar, bidrar sällan med något till andra trådar osv.
Personer av typ B är majoriteten. De kanske jobbar med programmering eller pluggar, tycker att det är intressant, men har inget intresse av några djupare teoretiska diskussioner, de vill i princip bara ha problemen lösta. De kräver inte att någon hjälper dem, är bra på att ta kritik, och så vidare. Dessa människor försöker hjälpa till när de kan, och bidrar ofta med bra, praktiska lösningar.
Slutligen har vi grupp C. Det är de som tycker programmering är intressant, har sysslat mycket med det, både utbildar sig/jobbar med det, och samtidigt ägnar sig åt det på sin fritid. Det är de som mer än gärna har diskussioner, och som inte har något emot att gnabbas lite. När det är riktiga problem skiter de i allmänhet i dålig kritik. Även de bidrar med lösningar, men ofta av annan karaktär än vanliga.
Det är den andra gruppen som märks. Folk tillhör ofta både B och C, men i olika ämnen. A:arna är däremot alltid A:are.
Vad mig anbelangar gör det ingenting om folk ur A försvinner. Det är de andra som bygger upp kunskapsbanken. De enda SvenPon har skrämt iväg är A:are.Sv: Vart ÄR du !!..
Sv: Vart ÄR du !!..
Sv: Vart ÄR du !!..
Jag vet att SvenPon har skrämt iväg även sådana som INTE är A:are.
Hur man tar kritik har inget att göra med nivån på programmeraren.
Det är illa om samhället ska ta en sådan vändning att vi ska behöva tolerera skändningsord och att det ska höra till vardagen.
//Anna-KarinSv:Vart ÄR du !!..
jepp.. för en person som inte kan ta kritik kommer inte jobba med programmering..Sv: Vart ÄR du !!..
>jepp.. för en person som inte kan ta kritik kommer inte jobba med programmering..</b>
Dels är det så. Dels var det en hårt dragen linje, naturligtvis kan inte alla klassas in under de tre kategorierna.
Det jag menar är helt enkelt att det finns en stor grupp av människor som överlag beter sig på det sättet. Visst kan det finnas en och annan som är ganska kapabel som programmerare, men ändå har väldigt svårt att ta kritik, men eftersom jag anser att A:are förstör mer än de bidrar så får man ju väga hur mycket mer värt det är att få behålla någon med goda kunskaper än att droppa 25 som bara försämrar kvaliteten på forumet.
För den gruppen av människor ("A:are"), så spänner frågorna från hur man sätter upp en server, till hur man använder RSA-kryptering till varför en if-sats inte funkar.
Det är människor som omedelbart vid problem skriver en fråga istället för att själva ens göra ett försök. Och det saboterar bra mycket mer än om Sven kallar någon fläskapa.Sv: Vart ÄR du !!..
Saknar SvenPons inlägg jag med.
Ibland går han över gränsen men annars är han underhållande.
/JensSv: Vart ÄR du !!..
Du brukar komma med rätt smarta inlägg, men det här är så löjligt grovt generaliserande att det knappt är värt att ta på allvar.
Har själv periodvis lämnat pellesoft (mitt rekord är dock bara typ en månad och då var jag riktigt "pissed"), och enligt dig tillhör jag alltså kategori A, nämligen de av Sven ivägskrämda. Ett tag befann jag mig, precis som du, på tio-i-topp-listan över medverkan i lösta inlägg här på Pellesoft (http://www.pellesoft.se/area/mixed/page.aspx?id=202), men det gör jag nog inte längre p g a att jag inte tycker det är lika kul att hänga här som tidigare. Stämningen som skapats av ett antal individer den sista tiden, och som jag tycker att du bidrar till med ditt inlägg, har knappast hjälpt...tveksamt om det blir något mer BM för mig så den topplistan försvinner jag nog också ifrån med tiden.
Det där med låg utbildning avböjer jag att kommentera...Sv:Vart ÄR du !!..
Jag har hela tiden varit noga med att poängtera att jag vet att det är väldigt hårddraget, och ska inte tas ordagrannt.
<b>>Har själv periodvis lämnat pellesoft (mitt rekord är dock bara typ en månad och då var jag riktigt "pissed"), och enligt dig tillhör jag alltså kategori A, nämligen de av Sven ivägskrämda.</b>
Nej... Om jag uttrycker mig så här: Sven har skrämt iväg eller åtminstone retat upp folk från alla läger.
Men det finns många personer som nästan alltid reagerar kraftigast, gapar mest, gör infantila utfall och så vidare, istället för att försöka bemöta kritiken på ett sakligt sätt, eller konstatera att det inte är mycket att göra åt sådant på internetforum.
Jag har, som en ren observation, märkt att de ofta inte bidrar speciellt mycket själva.
Jag har aldrig påstått att man inte har något här att göra om man inte bidrar - det är helt ok!
På samma sätt så är det fritt fram att fråga dumma frågor och så vidare.
Men om vi väljer mellan att förlora de allra duktigaste för att det är för mycket gnäll, och de allra gnälligaste för att det är för hård ton, så känns det sistnämnda vettigare. Pellesoft <b>är</b> ett programmeringscommunity i första hand. Även om jag personligen hade velat ha en trevligare ton och så vidare, och gärna hänger här i mer "kompisanda", så måste ju den innefattade kunskapsmängden vara viktigare.
Jag har inte på något sätt menat att nedvärdera någon annan. Eftersom jag inte gillar att anklaga individer så låter jag bli, men jag skulle på rak arm kunna ge fyra-fem stycken som ideligen har betett sig som "grupp A". De är sällan på forumet, dyker in och ställer frågor i mängder i en vecka, klarar ingen kritik, och sen försvinner de igen.
Sven är som han är, det antar jag att alla inser att det inte kommer att bli ändring på. Men Sven är inte ensam om att vara sån. Vi kommer alltid ha någon av den typen. Vill man inte ta diskussion: ignorera.
Ungefär så tänker jag.Sv: Vart ÄR du !!..
Sv:Vart ÄR du !!..
Nu vill jag faktiskt ta Niklas (och Sven) lite i försvar, inte för att Niklas behöver det men för att jag vill. Niklas har väldigt klart för sig vad Sven är för en person. Han förstår varför folk blir arga på Sven men han behöver inte acceptera att det blir sådan debatt kring ämnet. Varje människa har ett eget val och avgör vad man gör med det.
Niklas är ofta klarsynt, duktig och hjälpsam och har mestadels huvudet på skaft. Hans ideologi behöver inte delas av alla och det accepterar han precis på samma sätt som han förstår att alla inte accepterar Sven.
Vi kan inte för alltid fälla dom över Sven för hur Sven är som person, säger, skriver eller tycker. Sven är som oss alla andra, även om han är lite kryddad emellanåt. Sven har också en stor kunskapsbank som vi alla kan hämta från och hans ideér eller påståeenden är inte alltid fel.
Alla har möjligheten att svara upp till allas kritik eller att avböja den, det är upp till den enkilde att avgöra i varje enkilt fall.
Jag har tidigare svarat Sven i olika inlägg att han pratar skit och tyckt illa om olika sakfrågor han väckt men det gör inte att jag måste be honom att lämna Pellesoft eller stryka sig själv med ett strykjärn för att "passa in". Sven får ta min kritik precis på det sätt Sven tycker det passar honom bäst och om Sven vill "ordfightas" med mig får han det också. Sven får tycka att jag är en skit, okunnig, dum och idiot om han tycker att jag är det. Ibland tycker ju jag att han är det!
Låt Pellesoft bli allas vår gemensamma och ovärderliga kunskapsbank (som Pelle vill) med både bra som icke bra kritik. Vi kan alla lära från båda sorter.
Låt oss alla begrava stridsyxan och återgå till verkligheten. Programming for reality and for fun!
Peter :)Sv: Vart ÄR du !!..
Det värmer, jag är född provokatör.Jag är snäll mot barn,kvinnor och djur,i den ordningen.
Att min enkla person kan orsaka en sån lång tråd.
Tänk efter Gott Folk Vi svenskar har ett handikapp ! Vi är konflikträdda. !
Det är en tuff värld därute var inte rädd att ta strid.Stå upp för dina åsikter.
Jag provocerar så fort jag kommer åt.Jag är född sånn.
Egentligen är det en god gärning,jag försöker härda Er.
Jag älskar detta Forum,det är ett gift samma som kaffe på morgonen.Heder åt Pelle .Sv:Vart ÄR du !!..
Nej, det är inte det som är min poäng. Poängen är att Sven inte ska vara bannad från vare sig forumet eller en forumdel, vilket han nu inte är längre.
Det är inget fel med att bli upprörd eller att reagera, men att ge ett ultimatum att "om ni inte kastar ut Sven så sticker jag", tycker jag är extremt och onödigt. Klarar man inte av diskussioner utan att reagera på det viset så kan man helt enkelt inte vistas på internetforum.
<b>>Det lustiga är ju att du inte är ett dugg bättre själv, enda skillnaden är att det är andra trådar du inte kan låta bli att släppa. Denna tråd är bara en i mängen.</b>
Skillnaden är att jag inte anser att någon ska försvinna för att de för en hård debatt. Kolla på lite äldre trådar när vi diskuterade EMU, och min diskussion med Sven. Har precis för mig att den minst sagt var hård, att Sven anklagade mig för både det ena och det andra. Det innebar inte att jag en enda gång ens nämnde att Sven borde ut från forumet.Sv: Vart ÄR du !!..
Ser fram emot din lösning på "Listiga lusen"
Per Hultqvist skrev:
<b>Det där med låg utbildning avböjer jag att kommentera...</b>
Man kan istället säga <b>folk som inte har/haft studieskulder</b>Sv: Vart ÄR du !!..
Sv:Vart ÄR du !!..
Det jag pratar om är att vissa anser att Sven ska bannas för att har en hård attityd. Och anledningen till att de behöver uppleva denna attityd är att de reagerar på hans inlägg. Om man inte klarar av en diskussion håller man sig utanför, och jag menar då att bara för att om Arne inte gillar Berts sätt att diskutera så ska inte Bert bli utkastad.
Du får gärna utveckla hur du anser att de två sakerna har något som helst samband.