http://stockholm.expressen.se/nyheter/1.1116319/forskare-vaccin-mot-fetma-inom-tva-ar Ja, alltså. Om det är en viss smittsam inkubationstid så är det ju smala som smittar, medan de feta redan har slutat smitta. Det handlar om att hitta en balanserad nivå på energiintag och energiförlust. Kära medpellesoftare, ni verkar vara fettskrämda! Ni där på svenska sidan borde väl rimligtvis känna till Annika Dahlqvist och LCHF kosten hon förespråkar. http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika. Du tar in mindre energi än du gör av med. Punkt slut. Jepp, mycket har att göra med att fett ger längre mättnadskänsla än kolhydrater. För att kroppens skall kunna tillgodogöra sig energin från fettet, måste den arbeta mera. Alltså följer högre basförbränning! Energin från kolhydrater kan snabbare omvandlas till glukos, som annars används som bränsle. Om detta bränsle inte används, måste det lagras någonstans (som fett, alltså blir man fet). <b>>För att kroppens skall kunna tillgodogöra sig energin från fettet, måste den arbeta mera. Alltså följer högre basförbränning!</b>Fettma och virus
"Vid Karolinska institutet vill man dock poängtera att tjocka människor inte smittar.
– Det är snarare smala människor man ska vara rädd för, det är de som kan bära på viruset."
Jo hej hopp vilken bra logik..
Man får fettma av viruset. men feta smittar inte för de har inte viruset utan det är de smala som bär på viruset... utan att vara feta...
Feta är feta pga att de äter kopiösa mängder mat.
Jag vet småbarn till överviktiga som äter mer än vad jag som gubbfet hacker gör.
Det är ju uppenbart att de barnen kommer ha fettma om något år...
Visst finns det undantag bland överviktiga, men de flesta äter bara väldigt mycket..
ps.
Det är ju jäkligt märkligt att det däringa förkylningsviruset bara smittar i länder där det finns mycket fet mat också, de måste vara väldigt förkylda i USA tex..Sv: Fettma och virus
Feta är feta för att de har högre energiupptag än energiförlust. En del av energiförlusten går i metabolismen, en del i värmeöverföring, osv.
Olika människor påverkas olika mycket, men äter man inte blir man inte fet, får man i sig mängder av fett, så blir man fet. Det är mellanlägena som skiljer sig.Sv:Fettma och virus
Jag tror inte fetmaproblemet löses med ett vaccin utan folk behöver ta tag i sina matvanor och inse att vad de stoppar i sig påverkar hur man mår och ens vikt.Sv: Fettma och virus
Kan också säga att om högt fettintag = fetma så borde jag se ut som tre Michelingubbar med långvarig förstoppning. Äter grädde, sidfläsk, fet ost, smör (ej margarin!) osv och har gått ner i vikt med det! Har *inte* börjat idrotta, men mår bättre och har mera energi än förut!Sv:Fettma och virus
fett = energi
kolhydrater = energi
protein = energi
alkohol = energi
Utöver metabolismen handlar <b>allt</b> om beteende. Om "LCHF" funkar för dig, så är det för att du totalt gör av med mer energi när du äter på det sättet. Antingen för att du blir piggare och därför gör av med mer energi, eller för att du blir mättare på fett än kolhydrater, eller precis vad som helst. Det är fortfarande en enda enkel formel: energi in - energi ut.Sv: Fettma och virus
Att sedan insulinnivåerna i blodet hålls stabila, vilket gör att man inte blir dåsig efter att ha ätit, är ju också trevligt. Insulinet drar ner blodsockret, vilket gör att man blir hungrig och måste äta igen... Finns även forskningsresultat som tyder på att insulin verkar inflammerande på blodkärlen. Kan tyvärr inte hänvisa till dessa, men de borde hittas från bloggen jag länkade till.Sv:Fettma och virus
Det mest korrekta sättet att säga det är att nettoenergin per gram kolhydrat är högre än nettoenergin per gram fett (åtminstone hos de flesta, man skulle i princip kunna tänka sig en rubbad metabolism, antar jag). Exakt hur mycket energi som "går åt för att tillgodogöra sig energi" ska man nog vara lite försiktig med att uttala sig om...
<b>>Energin från kolhydrater kan snabbare omvandlas till glukos, som annars används som bränsle. Om detta bränsle inte används, måste det lagras någonstans (som fett, alltså blir man fet). </b>
Ser inte exakt hur du menar, men detta påverkar ju enbart beteendet. Man blir hungrig fortare; om man inte äter trots att man blir hungrig försvinner den effekten.
(Jag bortser från alla andra effekter, kollar bara på ökning av fett i kroppen. Det andra är förstås viktigt, men diskussionen handlar ju om fetma.)