Den 31 maj är det dags för den bästa, om vädret tillåter, solförmörkelse som kan ses Jaha var det 1999 kl 1100 - 1200 , otroligt vad tiden går. Tack för påminnelsen, hade läst om detta för någon månad sedan men glömt bort det. Förra solförmörkelsen... Har slumpen varit framme ???? För det första så rör sig månen ungefär 4cm bort från jorden varje dag (om jag kommer ihåg rätt) så det är inte ett statiskt tillstånd. För det andra så täcker inte månen EXAKT solens yta utan månen täcker ungefär 5% större area än solen. Ville bara komplettera yttrandet "märkligt om det vore en slump" ytterligare : Mmmmmmmmmmmm. Några religiösa böjelser har jag inte. Mycket intressant ämne, jag ska nog ta mig upp i tid. SvenPon, för att kanske stilla dina spåningar aningen så kanske det här är till lite hjälp: Nja det köper jag inte okritiskt. nej, med "på engelska iofs" menade jag för andra som kan tycka att det är jobbigt att läsa om astronomi på engelska. Jag har inga tvivel om din engelska förmåga. Okidoki på det.Skall med intresse läsa din länk. Jag ber om ursäkt, siffran 5% som jag hittade på någon hemsida kan inte stämma. Eftersom jordens bana runt solen inte är cirkulär så kommer nog denna siffra att vara årstidsberoende. En solförmörkelse på våren borde rimligen inte täcka lika mycket som en solförmörkelse vid någon annan årsstid. >En starkare kraft påverkar jorden men jorden väger också mer än månen och detta När jag kollade i morse, syntes hyffsat här i Stockholmstrakten. jag missade den :( vaknade 6 men viste inte att det skulle vara solförmörkelse.. nåja.. sånt händer.. såg den -99.. vet ni när nästa kommer? Nästa totala komme år 2126, men då är du ju ledig eftersom du då är pensionär. tänkte bara dela med mig av min aegna erfarenheter.SOLFÖRMÖRKELSE för den morgonpigge
från Norden på många år. Om du minns den som var i augusti 1999 är den här mycket bättre
(om man utgår från Stockholm). Totalt kommer cirka 87 procent
(gäller för Stockholm, för Göteborg gäller 90 procent och för Kiruna 89 procent)
av Solens yta att täckas.
Lä mer på http://www.johnnyronnberg.com/astrowebb
Sedan har jag ett tips för att se solförmörkelsen utan risk för ögonskador.
Man kan göra på följande vis.
Man tar en tändsticksask, modell större, sticker ett hål i ytterhöljet
(t.ex med en grov synål, eller en stoppnål).
Se till att hålet blir så runt som möjligt.
Större hål ger en större bild på lådans botten
Sedan drar man ut lådan en bit, riktar in hålet mot solen så appliceras ljuskäglan genom hålet
och du får en bild av solen och förmörkelsen på lådans botten.
Detta enkla knep har jag använt några ggr tidigare, funkar utmärkt.
Och dessutom nästan gratis!Sv: SOLFÖRMÖRKELSE för den morgonpigge
Då gjorde jag en sista minutenlösning, skrotade en gammal
tavelram,tog glasskivan och sotade den med ett stearinljus.
Det funkade men !, för helv...... titta inte in i solen utan skydd.
Min sambodotter 25 år fick ögonskador som sitter i än.
Tro inte att du kan kisa(halvblunda hur fae.. stavas det ?:-)bort solen.
Tips Bo du kan skriva så här när du tipsar
<Url:http://www.johnnyronnberg.com/astrowebb/astronomi/solfor_03.htm>Sv: SOLFÖRMÖRKELSE för den morgonpigge
Tack!Sv: SOLFÖRMÖRKELSE för den morgonpigge
Jag och pappa åkte från mörka och regngråa Småland söderut mot Halland och Skåne. I Halland såg vi en lucka i molnen, men vi fortsatte. Kom till Helsingborg, där det var halvklart. Passade på att åka över till Helsingör. Gick runt i kvarteren tills det blev dags. Då köpte vi varsin dricka och satte oss på en uteservering med specialglasögon som hade medföljt vetenskapstidningar. Då kunde vi se hur delar av solskivan var täckt av månen. Ibland hamnade ett tunt moln i vägen. Då behövdes inga glasögon. Ett danskt TV-team kom fram till oss och ställde frågor till mig. Brukar inte alltid ha så lätt för att förstå danska, men den gången gick det bra.Sv: SOLFÖRMÖRKELSE för den morgonpigge
Nått som jag funderat på många ggr.
Hur kan det komma sig att månens avstånd till jorden är så exakt
att den täcker exakt hela solytan för en betraktare här på jorden.
Märklig om det är en slump, har någon , någon bättre förklaring ?Sv: SOLFÖRMÖRKELSE för den morgonpigge
Hur ska man förklara att det trots allt är ganska perfekt för att vi överhuvudtaget ska kunna ha totala solförmörkelser? Vi skulle ju inte kunna ha det om månen täckte en mindre del av stjärnhimlen än solen. Well...den svaga antropiska principen*
kanske gäller här; vi lever nu! Och just nu har månen detta avstånd till jorden. Hade vi levt i en senare tid hade det varit ett annat (större) avstånd och vi hade aldrig upplevt totala solförmörkelser. Det finns inget speciellt med denna tid vi upplever nu, i en annan tidsålder kommer (kanske) andra intelligenta varelser att ha bekymmer med att förklara statistiska fenomen som gäller då. Inte mycket att hänga upp i julgranen enligt min åsikt...
* se Stephen Hawking; "Kosmos - en kort historik"Sv: SOLFÖRMÖRKELSE för den morgonpigge
Detta argument används ju av t ex religiösa människor (inte en flamebait, bara ett exempel) för att man anser att den värld vi lever i inte kan ha tillkommit av en slump och därmed måste en högre makt ha skapat universum. De flesta fysiker är överens om att ett antal fysikaliska konstanter (g,e,...) måste ha (nästan) exakt det värde de har för att universum ska kunna existera, och därmed är det väl rimligt att det finns en plan bakom? Eller?
Den antropiska principen säger att oavsett hur osannolikt vårt universum än är så är denna osannolika händelse en förutsättning för att vi ska existera och kunna ifrågasätta och diskutera detta. Det har alltså inträffat att dessa konstanter har dessa exakta värden och därför existerar vi och vi kan därmed diskutera dessa konstanter.
En princip inom sannolikhetsläran är att oavsett hur liten sannolikhet en viss händelse har så kommer den att inträffa om den prövas tillräcklig många gånger. Det är inte troligt att just du vinner lotto nästa vecka, men det är högst troligt att NÅGON VEM SOM HELST vinner. Och om du spelar tillräckligt många gånger kommer du att vinna...om du inte dör först (vilket är det mest troliga).
Kontentan av detta är om det är ett krav att dessa fysikaliska konstanter har ett visst värde för att vårt universum ska kunna uppstå så är det också en förutsättning för att vi ska kunna sitta här och chatta på Pellesoft om detta. Hade konstanterna haft ett annat värde så hade inte universum existerat. M a o det är inget bra argument för en högre makt att världen ser ut som den gör, eftersom det är en förusättning för att den ska existera...ungefär så...Sv: SOLFÖRMÖRKELSE för den morgonpigge
Trodde nog att det hade med någon fysikalisk lag där gravitation var
inblandad, Solens, månens , jordens massa skulle göra att det blev på detta vis.
Att månen ökar avståndet med 4 cm per år , tycker jag tyder på att solens
gravitation ökar och att Vi passerat den punkt där månen täcker 5 % mer
skulle kunna tyda på att Vi för en stund sedan passerat Solens halva livslängd.
Flummigt men man måste ju spåna lite ibland.Sv: SOLFÖRMÖRKELSE för den morgonpigge
Om solens gravitation hade ökat så hade ju jorden också närmat sig solen. Solens gravitation har dessutom att göra med dess massa och densitet, och det är knappast något som ökar för tillfället, vad jag vet.
Att månen rör sig ifrån jorden (3,8 cm/år) har snarare med jordens och månens gravitationsfält och samspelet mellan dom att göra. Med enkla termer kan man säga att månen inte roterar riktigt jämt runt jorden, det påverkar flera olika saker. T.ex. så gör det inte bara att månen avlägsnar sig jorden utan också att jordens rotationshastighet minskar med ca 1,5 millisekunder/århundrade, allt för att nå någon form av balans.
läs lite mer om jorden här (på engelska iofs):
http://seds.lpl.arizona.edu/nineplanets/nineplanets/luna.htmlSv: SOLFÖRMÖRKELSE för den morgonpigge
Solen håller Jorden och Månen på plats.Om Solen orkat skulle den slita
bort Månen från vårt gravitationsfält.Nu lyckas den bara lite lite 3.8 cm /år ;-)
Sven som skall bli astroforskare på gamla dar :-)
>läs lite mer om jorden här (på engelska iofs):
vad menar du tror du inte jag kan engelska. "Gäss boxs okej" ,det kan jag.;-]Sv: SOLFÖRMÖRKELSE för den morgonpigge
Å andra sidan så står det jag skrev förklarat, mer tekninskt på den sidan.Sv: SOLFÖRMÖRKELSE för den morgonpigge
I morgon blir det att gå upp tidigt.
Ha detSv: SOLFÖRMÖRKELSE för den morgonpigge
Angående Sven:s resonemang att Solen drar månen till sig så håller det ju inte riktigt eftersom Solen även drar jorden till sig. Tittar man på Newtons gravitationsformel för två kroppar i rymden :
F = G * (M1 * M2) / R^2
där F är den kraft som verkar mellan kropparna, G är gravitationskonstanten, M1 och M2 är kropparnas massor och slutligen R avståndet mellan dessa. Kombinera detta med formeln kraft=massa*acceleration :
F = m * a
Så kan man konstatera att den acceleration som jorden känner av från solen är :
a = G * (Mj * Ms) / R^2 / Mj = G * Ms / R^2
och för månen blir det :
a = G * (Mm * Ms) / R^2 / Mm = G * Ms / R^2
vilket leder till att både månen och jorden upplever samma acceleration mot solen.
En starkare kraft påverkar jorden men jorden väger också mer än månen och detta tar ut varandra så jorden resp månen dras alltså mot solen med samma acceleration som enbart är beroende av solens massa och avståndet mellan jorden och solen resp månen och solen, vilka i snitt är ungefär identiska.
Slutsats : Att månen avlägsnar sig från jorden har inte med solen att göra. Det har med månens rotation och tidvattenkrafter el liknande att göra, exakt hur det fungerar kommer jag dock inte ihåg just nu.Sv: SOLFÖRMÖRKELSE för den morgonpigge
>tar ut varandra så jorden resp månen dras alltså mot solen med samma acceleration
>som enbart är beroende av solens massa och avståndet mellan jorden och solen resp
>månen och solen, vilka i snitt är ungefär identiska.
Tror att sanningen ligger precis där. det råder inte exakt balans i massorna
vilket gör att månnen avlägsnar sig mot solen med 3.8 cm/år.
>"är ungefär identiska.": där ligger ägget .
Allvarligt jag bara gaggar för gaggandet skull ,och tror en massa saker.
kl 5:00 står Vi där och beundrar detta skådespelSv: SOLFÖRMÖRKELSE för den morgonpigge
Blev jag övertygad om att min tes är riktig. En gång om året blir det
total solförmörkelse då skuggar månen jorden helt och hållet.
Solens dragningskraft koncentreras på Månen. 3.8 cm om året.Sv: SOLFÖRMÖRKELSE för den morgonpigge
Svara
Sv: SOLFÖRMÖRKELSE för den morgonpigge
Sv: SOLFÖRMÖRKELSE för den morgonpigge
När nästa partiella kommer vet jag ej, men det brukar väl vara c:a 2 st per decennium.
Det var jag som startade denna tråd, men jag fick tyvärr inte se den,
ställde klockan på 4.45, men då var hela himlen täckt med moln här i Norrtälje.
Jag som laddat upp, både med tändsticksask och digitalkamera.Sv: SOLFÖRMÖRKELSE för den morgonpigge
Ta en diskett som ni har liggandes nånstans, knäck den på mitten och plocka ut magnetskivan inuti (den svarta plast biten) sen dubbel viker ni den och tittar igenom mot solen, hur bra som helst. Tänk på det 2126 så ni inte missar nåt =)
Balder är KuuuuL // R-mus