Hur kan LO's förra ledare Stig Malm påstå att LO's trovärdighet skadas av de färska uttalanden som får LO att verka positiva till euron? > <b>Är det inte dax att se till att fackförbunden blir politiskt obundna och gör uttalanden och ställningstaganden som gynnar dess medlemmar?</b> Fackförbunden är inte nödvändigtvis inkompetenta och pompösa, däremot så är det så stora att man lätt får den bilden av dom när enkla logiska beslut försvinner i ett virr varr av regler som krävs för att hålla så stora organisationer på benen. Facken borde delas upp i mindre självstyrande enheter som vid varje förhandling tar hänsyn till lokala förhållanden. Jag anser inte att fackförbunden måste vara politiskt obundna, men det får gärna finnas fackförbund som är det (vilket det väl gör...). > <b>Jag anser inte att fackförbunden måste vara politiskt obundna, men det får gärna finnas fackförbund som är det (vilket det väl gör...). </b> > Jag anser inte att fackförbunden måste vara politiskt obundna, men det får gärna Problemet är i sig inte så stort, men det är en fara för demokratin att bli tvångsansluten till en organisation man inte vill ha något att göra med. Det är väl inget märkvärdigt att intresseföreningar stöder politiska partier > Det är väl inget märkvärdigt att intresseföreningar stöder politiska partierOm LO och trovärdighet
LO har väl ingen trovärdighet då förbundet matat in enorma pengar i socialdemokratin, pengar tagna från medlemmarna! Medlemmarna är inte tillfrågade om de vill ha en socialdemokratisk regering och valresultatet förra året visar att statistiskt sett vill inte mer än 44% av medlemmarna ha en socialdemokratisk regering (baserat på valresultatet). Är det inte dax att se till att fackförbunden blir politiskt obundna och gör uttalanden och ställningstaganden som gynnar dess medlemmar?
Om fackförbunden inte funnits så hade vi sannolikt inte haft det samhälle vi har idag, samma sak med socialdemokratin. Men detta betyder inte automatiskt att vidare samarbete gynnar fackens medlemmar, för utan företagare så finns inga anställda. Utan anställda inga fackförbund, facken borde alltså arbete aktivt för att underlätta för företagandet likväl som de borde kämpa för den enskildes rättigheter mot företagen. Detta innebär enligt mig att facken även borde ta tydliga ställningstaganden i frågor som är ämne för folkomröstningar och andra frågor som påverkar folk i allmänhet. Kort sagt facken har ett ansvar de inte tar, detta leder per automatik till att facken inte har någon trovärdighet som kan förloras.Sv: Om LO och trovärdighet
Banne mig det bästa jag läst på länge!
Näst fackförbundets inkompetens och pompöshet är dess politiska knytning den största anledningarna till att jag inte är medlem!Sv: Om LO och trovärdighet
Detta borde dessutom kunna leda till ett bättre samspel mellan arbetsgivare och fackförbund samt även kanske arbetsförmedlingarna. Ett ökat samarbete borde rimligtvis vara bättre och mera logiskt än att fack och arbetsgivare ska vara stridande parter.Sv: Om LO och trovärdighet
Man skall tydliggöra var någonstans ens fackförbund är placerad i politiken, och är inte medlemmar nöjda med det, så ska de inte vara med i det fackförbundet. Så vitt jag vet är väl åtminstone SIF och Civilingenjörsförbundet fullständigt obundna?
Om man sen vill uttrycka tillhörighet till en viss politisk grupp, eller om man stöder ett visst politiskt ideal som framförs av ett fackförbund, t.ex. höga krav på jämställdhet, så tycker jag att det självklart skall finnas möjlighet att få ansluta sig till något sånt.
Ska tidningar inte heller få vara politiskt bundna?Sv: Om LO och trovärdighet
Självklart!
Och möjligen uttryckte jag mig en aning hårt! Jag har inte varit med i facket sedan ~96 eller något sådant, och då var jag med i Kommunal. Av den enkla anledningen att jag jobbade i vården. Mig veterligen så fanns det då inget politiskt obundet fackförbund som kommunen skrivit avtal med!
> <b>Ska tidningar inte heller få vara politiskt bundna?</b>
Självklart! Så länge det även tillåts med politiskt obundna och att tidningarna klart redovisar sina ståndpunkter!Sv: Om LO och trovärdighet
> finnas fackförbund som är det (vilket det väl gör...).
Jodå de finns.
> Man skall tydliggöra var någonstans ens fackförbund är placerad i politiken, och är
> inte medlemmar nöjda med det, så ska de inte vara med i det fackförbundet. Så vitt
> jag vet är väl åtminstone SIF och Civilingenjörsförbundet fullständigt obundna?
Om facket ska vara politiskt aktivt så ska de skylta med det ja.
> Om man sen vill uttrycka tillhörighet till en viss politisk grupp, eller om man stöder
> ett visst politiskt ideal som framförs av ett fackförbund, t.ex. höga krav på
> jämställdhet, så tycker jag att det självklart skall finnas möjlighet att få ansluta sig
> till något sånt.
Helt rätt och riktigt.
> Ska tidningar inte heller få vara politiskt bundna?
Det är klart de ska få välja sin egen färg..
Nu kan vi ju ta problematiken, om man väljer att jobba inom yrket X så har arbetsgivaren sannolikt ett avtal med ett fackförbund. Om man som arbetstagare vill vara medlem i facket så hamnar man oundvikligen med som medlem i det fack som arbetsgivaren slutit avtal med, andra fackförbund är tämligen värdelösa då de inte kan föra din talan mot den arbetsgivaren i samma utsträckning som det förbundet arbetsgivaren slutit avtal med. Det resulterar i att som facklig medlem är du tvungen att bistå med ett par kronor till den politiska aktivitet som facket sysslar med vare sig det är något du vill eller inte. Facken borde i ett första steg tvingas att sänka avgiften för de som inte vill stödja fackets politiska hållning men ändå vara medlemmar. I exemplet LO så kan vi anta att om de skickar in 1 miljon kr varje år till socialdemokratin så är (om 44% av los medlemmar stödjer S) 56% av den miljonen stöd från folk som inte röstar på S över huvudtaget, därmed så skulle den miljonen rimligtvis kunna sänkas till 440000 kronor och 56% av medlemmarnas avgifter sänkas.
Problemet är i sig inte så stort, men det är en fara för demokratin att bli tvångsansluten till en organisation man inte vill ha något att göra med.Sv: Om LO och trovärdighet
Instämmer helt! Varför måste förresten arbetsgivaren ha avtal med fackförbunden? Då förlorar man ju en stor del av idén med facket...
/ DavidSv: Om LO och trovärdighet
Arbetsgivarföreningen stöttar väl ganska kraftigt.
För att inte nämna USA där all politik styrs av dom som har kulorna.
Fö tycker jag att Stig Malm är en förbrukad aktör , det han säger och skriver
tillmäts betydelse som nån sorts kungsord.Tycker mest han pratar/skriver skit.Sv: Om LO och trovärdighet
> Arbetsgivarföreningen stöttar väl ganska kraftigt.
Nej, det är inget märkvärdigt alls, men det borde finnas krav för under vilka former hur sådant stöd får gå till. Om jag vill bli LO-medlem vill jag att mina pengar ska tillfalla LO och inte socialdemokratin, därför skulle jag vid inträde ha möjligheten att välja bort att betala den procent av min avgift som tillfaller S. Samma sak i arbetsgivarorganisationerna, vill jag inte betala för stöd till partiet X så ska jag slippa. Det hela är precis lika naturligt som vill jag inte stödja moderata ungdomsförbundet så går jag inte heller med i deras organisation.
> För att inte nämna USA där all politik styrs av dom som har kulorna.
Det är en annan problematik, i svensk politik dominerar de med pengar i maktens centrum. I sverige tilldöms högavlönade och på papperet värdefullare människor lägre straff än andra, så skillnaden mellan usa och sverige är i den spekten hårfin.
> Fö tycker jag att Stig Malm är en förbrukad aktör , det han säger och skriver
> tillmäts betydelse som nån sorts kungsord.Tycker mest han pratar/skriver skit.
Väl talat!