Nu är det så igen ! Knäppt nog så förra gången krävdes en omstart av servern, får göra samma sak igen .. Databasen svarar snabbt men något annat verkar ha hänt som jag får försöka utreda. Kanske någon som vet vad som skulle kunna vara orsaken, datat levereras - men .net applikationen verkar hänga sig vilket den aldrig gjort tidigare (läs 4 år).. skall starta om servern i kväll. något nytt syndrom jag aldrig varit med om förr - verkar hänga ihop med databastrådar som inte släpper helt. samma kod har gått i flera år, så något måste förändrats nu via något servicepack - mycket underligt? Ett snabbt test. Kanske dags att återuppta [Synd att Pellesoft ska lägga ner, men livet går vidare] ? :-) Kanske någon kan felsöka- databasanropen blir inte fel för det har jag testat. Det är något i koden som hämtar data. Ni kanske kan lista ut något - koden finns på www.pellesoft.se/kurs och har körts flera år som sagt, men någon servicepack för windows 2008 servern kanske påverkat detta sista tiden? Rörig sidan, hittade inte mycket där :) Dock en kommentar på javascriptet högst upp på sidan. Mycket snyggare och lättare att skriva det såhär istället; <b>Fick fel på gröna/blå visitkort.</b> Jag ser ingen kod för visitkorten på den sidan, kan du klistra in en direktlänk Pelle? Denna artikel: Nu tror jag så här. Nu är jag nyvaken efter att ha sovit middag, men vad händer om det skapas ett exception? Det ser ju ut som att det skickas upp ett nytt och att con.close borde ha körts i en finally? Jag har inget konkret att komma med, bara lite vilda gissningar... Niklas, du kan ha rätt där. Har ändrat lite kod och skall starta om så får vi se om det kan ha varit detta som orsakat problemet. Dvs, att om en sp gör timeout är det i sig inget fel, men håller connection igång för länge.Pelle för ....... !
Klickar på "pluppen/gröna mm."
Hamnar i den binära rymden.
Varför Pelle ? 1556 Sven Åke PerssonSv: Pelle för helvete !
Sv: Pelle för helvete !
Är det någon som känner igen detta från sitt arbete eller andra uppdrag att sql-connections inte släpper som den gjort tidigare?Sv: Pelle för helvete !
Fick fel på gröna/blå visitkort.
Orangea verkar(?) fungera (testade ca 10 st. utan problem).Sv:Pelle för ....... !
Nej men för att vara lite seriös, det är den här typen av småfel (som det dessutom finns många av på PS) som skrämmer bort besökare.
Just visitkortet är kanske inte så jätteallvarligt, men när till och med Sven klagar så är det ändå illa ;-)
ThomasSv: Pelle för ....... !
Sv:Pelle för ....... !
<input type="text" value="Letar du något?" name="s" id="s" onfocus="if
(this.value==this.defaultValue) this.value='';" onblur="if (this.value == '')
this.value=this.defaultValue" />
:)
Sv: Pelle för ....... !
mmm.... där har Vi det ! Fel färg *LOL*
Seriöst Pelle låga nummer funkar inte , relativt nya kommer genom Sv:Pelle för ....... !
JohanSv: Pelle för ....... !
Artikel [Skapa ett databaslager]
När jag kör sp:n så är det alltid snabba svarstider. Så det som måste förändrats är hur jag använder dessa klasser för att hämta en datareader och presentera datat - jag använder koden för artikeln ovan. Den bör som sägs ha använts i flera år och först nu vid årsskiftet har något förändrats, antingen i någon servicepack, antingen för ado.net alternativt sql-server 2008Sv:Pelle för ....... !
Dom som inte har detaljer om medlemmar fungerar.
Är det tomt där på alla poster så kommer man genomSv:Pelle för ....... !
Try
cmd.ExecuteNonQuery()
Catch ex As Exception
Throw New SystemException("Fel vid anrop av sql-fråga: " & sqlquery & "-" & Err.Description)
End Try
' stänger och frigör objekten
Con.Close()
End Sub Sv:Pelle för ....... !
Jag tror inte det är koden som är fel på, det måste vara något med db:n. När du testar att köra sp:n så antar jag att du kör den som en annan user. Även om du kör den som samma user antar jag att du inte kör från ASP.NET med samma connectionstring från samma host, alltså inte från samma connection pool.
Hur är frågorna i sp:n uppbyggda, kan du tänka dig att visa dem? Jag skulle kunna tänka mig att det är någon dåligt skriven SQL som flippar ur när databasen blivit större, har själv sett sådana fenomen. Just eftersom problemet verkar vanligare för användare med mycket data.
Men som sagt, bara gissningar...
JohanSv: Pelle för ....... !
Jag kollade via sp_who2 och det låg inte för många connections igång i databasen i alla fall, bara 1 aktiv anslutning mot sajten. Men, något som sagt påverkar vissa rutiner. Kör man sp:n direkt i databasen så svarar anropen direkt och via profilern tar det ingen tid heller - så lite underligt är det och speciellt med tanke på att något hänt sista månaderna fast jag inte ändrat koden och sajten har gått utan omstart flera år.
Så, man får ta en förändring i taget och se vad det kan bero på.