Denna tidigare nöt var för dåligt och flummigt konstruerad så jag skriver därmed en ny i stället. Lite irriterande att du tog bort det gamla inlägget när jag precis skrivit ett exempel på lösning... <b>tar reda på det högsta tillgängliga nummer</b>Veckans nöt #8 - webb och fso
Ditt företag har massor av dokument som ligger samlade i en katalog på en webbserver i katalogen c:\inetpub\wwwroot\documents\. Dessa dokument är identifierade med filnamn där filnamnets prefix är datumet och version.
<info>
Exempel:
20040121_001.doc
20040121_002.doc
20040121_003.doc
20040125_001.doc
20040127_001.doc
20040127_002.doc
</info>
Nu säger chefen att han vill ha ett program som letar igenom hela denna katalog och tar reda på det lägsta tillgängliga nummer som finns för aktuellt datum (_001, _002, _003). I detta fall skall det vara _004 för datumet 20040121.
Han vill ha detta som en rapport i form av ett resultat där han matar in datumet på webben och trycker sök. Rapporten skall returnera följande exempel:
Nästa lediga nummer för 20040121 är 4
Hur gör du?Sv: Veckans nöt #8 - webb och fso
Med denna åtgärd kan man fundera på om fråga verkligen var ett problem eller enbart ett underlag för diskussion där lösning redan fanns?
Här kommer iaf mitt förslag på den gamla frågeställningen (i VB6). Hoppas att inte detta också blir raderat, det känns ganska meningslöst att lägga tid på att skriva något då!
<code>
Dim subject As String
Const length As Integer = 80
subject = "testar att skriva ett meddelande med ''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''' en massa såna"
If Len(subject) > length Then
subject = Left(subject, length)
subject = Left(subject, Int(length - (length - Len(Replace(subject, "'", ""))) / 2))
subject = Replace(subject, "'", "''")
End If
</code>
/Johan - som tycker den gamla tråden kunde fått finnas kvar...Sv: Veckans nöt #8 - webb och fso
Du menar <b>lägsta</b> tillgängliga nummer... "Högsta" med tre siffror är ju 999 i exemplet.