Med "risken" att bli utslängd, från detta forum ;-)Risk med trådlöst (eller "större" risk med kablar)
Så vill jag gärna ta upp ett resonemang om "tekniska" risker. Eller risken att en industri "flyttar utomlands"
Lite om mina egna erfarenheter (och "katastrofer") har jag skrivit om, i:
Artikel [Sluta att slösa bort pengarna, på kabelhärvor!]
Men att jag vill ta upp denna tråd i forumet för "risker" är att jag har sett för många olika "katastrofer" hända olika företag, när det (teknisk) har kostat mycket mer än de har haft likviditet, för!
De som läser mina inlägg i olika forum (t.ex. trådlöst) kan kanske få för sig att jag tycker den största risken är trådlöst (WLAN) Men för att jag vill varna för alla dessa (trådlösa) risker innebär INTE att jag vill avråda från att "klippa kablarna" Det kan vara mycket större risker att ha ett kablesystem, som binder ihop alla företagets (dyrbara) produktions-enheter om (t.ex.) åskan slår ned!
Jag vet många (fina) företag som har fått lägga ned sin (blomstrande) verksamhet, eftersom de fick "för mycket" störningar (eller överspänningar) på sina kablar. Dessutom är det svårt att få ut ersättning från sitt försäkringsbolag, när liknande störningar uppstår.
Sist, MEN INTE MINST, så är det många företag som funderar att flytta (sin produktion) utomlands för att de tror att de kan minska lönekostnaderna (för t.ex. kabeldragning) MEN om de hade mer kunskap = information, så hade de förstått möjligheterna att bedriva rationell, miljövänlig, prisvärd produktion, i Sverige? Hur många företag har inte fått "flytta hem igen" när de upptäckte att det var billigast, i Sverige, iallafall? (om de "överlevde" det äventyret)
Missförstå mig INTE nu! Jag har jobbat i många olika länder och jag propagerar INTE för att producera i Sverige, bara för att jag är svensk. Man skall producera där det är BÄST (för alla) både gällande miljöfaktorer och många andra skäl! MEN brist på kunskap bidrar definitivt till att (viktig) produktion hamnar på FEL ställe och utförs på fel sätt! = Slöseri med pengar som skulle kunna ha använts till nyttigare ändamål?