När jag satt och såg på en film som handlade om krig i japan så kom jag tänka på en bok som jag köpte för ett tagsenda när jag skulle ut och resa "Krigskonst". I samband med detta kom jag tänka på utveckling och bestämde mig för att skriva en "krönika" om utveckliare och krigskonst. Ni kan hitta den här tills Pelle får tid att lägga ut den: Que !? <b>Vad skall Vi göra i denna tråd.</b> Stavning har aldrig varit mitt starka ämne.. tror mer och mer på min förra chef när han säger "Du är bättre på engelska än svenska".. :P Resulterar från att jag aldrig läser böcker på svenska, utan enbart läser och skriver på engelska sedan 12 år tillbaka.. Nu tog ju jag faktiskt bara och förklarade för Sven Åke Persson vad du menade, eftersom han inte verkade förstå att du med "diskutioner" egentligen menade "diskussioner". Sun Zi var en general som var mycket före sin tid. Trots att han levde för 2500 år sedan i Kina så används hans böcker än idag när militärstrateger utbildas runt om i världen. Kan även rekommendera Go Rin No Sho (5 ringars bok) av Miyamoto Musashi som levde för ca 400 år sedan i Japan. Medan Sun's bok tar upp strategi mer i macroperspektiv tar Miyamoto's bok upp strategi i microperspektiv (naturligt då han levde som kringvandrande eremit i större delen av sitt liv). Men läser man dessa böcker och tänker efter så kan man applicera dess läror i de flesta sammanhang. Vad många glömmer bort idag är att nästan allt vi gör baseras på miljoner år långa inlärningar som kommer med generna. Vi är fortfarande djur och kommer så alltid att förbli. @Hans: Då han har varit död i 400 år så gäller inte upphovsrätten längre, utan du hittar boken på sidan http://www.samurai.com/5rings/. Min fru håller på att lära mig kinesiska, så jag ska läsa Sun Zi på kinesiska sen, vilket lär ge flera dimensioner. Tyvärr är det mycket svårt att översätta dessa språk till våra språk. Om du nu ska läsa om krigskonst så är nog även boken "Fursten" av "Niccolò Machiavelli" obligatorisk. mmm.... Jag förstår vad Du / Ni menar. Jag tycker själv att det är "bull" att sitta kolla rättstavning.Utvecklare och krigskonst - "krönika"
http://www.pellesoft.se/documents/pageblank.aspx?id=12015
Diskussioner kring ämnet kan göras i denna tråd.Sv: Utvecklare och krigskonst - "krönika"
<b>Diskutioner kring ämnet kan göras i denna tråd.</b>
Vad skall Vi göra i denna tråd.Sv:Utvecklare och krigskonst - "krönika"
Diskutera. I stället för att googla och få hjälp med stavningen "diskussion" antar Fredrik Normén att tillhörande substantiv stavas "diskution". Hoppas att han inte programmerar lika illa som han stavar.Sv: Utvecklare och krigskonst - "krönika"
Tur att jag kodar på engelska och inte svenska då Per!
Synd att "svenskar" inte kan uppskatta att man vill bidra och hjälpa andra, utan ska in och klandra för att någon stavar fel.. om det är så illa att det verkligen inte går att läsa eller att förstå.. då är det en sak.. ingen har bett er att läsa, så klarar ni inte av att det kan förekomma stavfel så sluta läs.. Inte fasen bryr jag mig om någon stavar fel när jag läser en artikel på svenska eller engelska.. jag är tacksam för att anda spenderar sin fritid till att "försöka" hjälpa andra.Sv:Utvecklare och krigskonst - "krönika"
<b>Resulterar från att jag aldrig läser böcker på svenska, utan enbart läser och skriver på engelska sedan 12 år tillbaka.</b>
Jag läser inte heller mycket på svenska numera och har aldrig varit särskilt intresserad av "skönlitteratur". Har alltid föredragit facklitteratur, och den mesta sådan har varit på engelska.Sv: Utvecklare och krigskonst - "krönika"
Sv:Utvecklare och krigskonst - "krönika"
Tack för tipset, ska ta en titt på den boken, låter helt klart intresant :)Sv: Utvecklare och krigskonst - "krönika"
Sv: Utvecklare och krigskonst - "krönika"
Jag vet inte om den går att tillämpa på utveckling dock, du får väl försöka :-)Sv:Utvecklare och krigskonst - "krönika"
Men detta var så gravt eftersom det inte handlade om vanliga programmeringsfrågor.
Fö så tycker jag att Market Garden var ett fiasko. Hade det lyckats hade Vi haft ett annat Europa nu.
Sven