Fetstil Fetstil Kursiv Understrykning linje färgläggning tabellverk Punktlista Nummerlista Vänster Centrerat högerställt Utfyllt Länk Bild htmlmode
  • Forum & Blog
    • Forum - översikt
      • .Net
        • asp.net generellt
        • c#
        • vb.net
        • f#
        • silverlight
        • microsoft surface
        • visual studio .net
      • databaser
        • sql-server
        • databaser
        • access
        • mysql
      • mjukvara klient
        • datorer och komponenter
        • nätverk, lan/wan
        • operativsystem
        • programvaror
        • säkerhet, inställningar
        • windows server
        • allmänt
        • crystal reports
        • exchange/outlook
        • microsoft office
      • mjukvara server
        • active directory
        • biztalk
        • exchange
        • linux
        • sharepoint
        • webbservers
        • sql server
      • appar (win/mobil)
      • programspråk
        • c++
        • delphi
        • java
        • quick basic
        • visual basic
      • scripting
        • asp 3.0
        • flash actionscript
        • html css
        • javascript
        • php
        • regular expresssion
        • xml
      • spel och grafik
        • DirectX
        • Spel och grafik
      • ledning
        • Arkitektur
        • Systemutveckling
        • krav och test
        • projektledning
        • ledningsfrågor
      • vb-sektioner
        • activeX
        • windows api
        • elektronik
        • internet
        • komponenter
        • nätverk
        • operativsystem
      • övriga forum
        • arbete karriär
        • erbjuda uppdrag och tjänster
        • juridiska frågor
        • köp och sälj
        • matematik och fysik
        • intern information
        • skrivklåda
        • webb-operatörer
    • Posta inlägg i forumet
    • Chatta med andra
  • Konto
    • Medlemssida
    • Byta lösenord
    • Bli bonsumedlem
    • iMail
  • Material
    • Tips & tricks
    • Artiklar
    • Programarkiv
  • JOBB
  • Student
    • Studentlicenser
  • KONTAKT
    • Om pellesoft
    • Grundare
    • Kontakta oss
    • Annonsering
    • Partners
    • Felanmälan
  • Logga in

Hem / Forum översikt / inlägg

Posta nytt inlägg


GL i Dev-C++

Postades av 2004-04-30 11:21:32 - Markus Jarderot, i forum spel/grafik, Tråden har 2 Kommentarer och lästs av 1239 personer

Börjat kika på lite på 3D. Ett problem jag stött på är när jag försöker skapa flera trianglar. De verkar inte sorteras efter Z-värde. En del trianglar är alltid överst och andra alltid under. Om jag t.ex. snurrar ett klot så hamnar vissa ytor framför andra fast de har ett större Z-kordinat. ("djupare" in i tomheten)
<code>
#include <windows.h>
#include <gl/gl.h>
#include <math.h>
...
glClearColor( 0.0f, 0.0f, 0.0f, 0.0f );
glClear( GL_COLOR_BUFFER_BIT | GL_DEPTH_BUFFER_BIT );

glPushMatrix();
glRotatef( theta, 0.0f, 0.0f, 1.0f );
glRotatef( theta, 0.0f, 1.0f, 0.0f );
glRotatef( theta, 1.0f, 0.0f, 0.0f );
glBegin( GL_QUADS );
for (float th = 0.0f; th < 6.283185f; th += 0.3141593f)
for (float ng = 0.0f; ng < 3.141593f; ng += 0.3141593f)
{
glColor3f( 0.5f * sin(th) * cos(ng) + 0.5f,
0.5f * cos(th) + 0.5f,
0.5f * sin(th) * sin(ng) + 0.5f);
glVertex3f( 0.5f * sin(th) * cos(ng),
0.5f * cos(th),
0.5f * sin(th) * sin(ng));
glVertex3f( 0.5f * sin(th + 0.3141593f) * cos(ng),
0.5f * cos(th + 0.3141593f),
0.5f * sin(th + 0.3141593f) * sin(ng));
glVertex3f( 0.5f * sin(th + 0.3141593f) * cos(ng + 0.3141593f),
0.5f * cos(th + 0.3141593f),
0.5f * sin(th + 0.3141593f) * sin(ng + 0.3141593f));
glVertex3f( 0.5f * sin(th) * cos(ng + 0.3141593f),
0.5f * cos(th),
0.5f * sin(th) * sin(ng + 0.3141593f));
}

glEnd();
glPopMatrix();

SwapBuffers( hDC );

theta += 1.0f;
</code>
Resten av koden är OpenGL-mallen som följer med


Svara

Sv: GL i Dev-C++

Postades av 2004-05-01 12:53:14 - Peter Larsson

Det beror på vilken ordning de renderas i. Du måste använda en Z-buffer, jag vet dock inte hur man gör detta i OpenGL tyvärr.

/Peter


Svara

Sv: GL i Dev-C++

Postades av 2004-05-01 14:08:22 - Markus Jarderot

ah... Hittade ett nytt exempel.
Var en rad som det stod
<code>
glEnable( GL_DEPTH_TEST );
</code>
Det fixade biffen :)


Svara

Nyligen

  • 18:37 Remove the bumper in AUDI
  • 15:35 Chicken road crash game
  • 21:41 Automotive Services UK
  • 20:44 Erfarenhet av CBD-olja mot sömnpro
  • 12:13 Sex Dolls for Sale
  • 19:42 Online Casinos for Haitian Players
  • 19:38 Rekommendera något intressant
  • 19:13 Международная перевозка грузов

Sidor

  • Hem
  • Bli bonusmedlem
  • Läs artiklar
  • Chatta med andra
  • Sök och erbjud jobb
  • Kontakta oss
  • Studentlicenser
  • Skriv en artikel

Statistik

Antal besökare:
Antal medlemmar:
Antal inlägg:
Online:
På chatten:
4 570 889
27 965
271 778
7 051
0

Kontakta oss

Frågor runt konsultation, rådgivning, uppdrag, rekrytering, annonsering och övriga ärenden. Ring: 0730-88 22 24 | pelle@pellesoft.se

© 1986-2013 PelleSoft AB. Last Build 4.1.7169.18070 (2019-08-18 10:02:21) 4.0.30319.42000
  • Om
  • Kontakta
  • Regler
  • Cookies