Tjenare! Nej man gör inte 3D animationer. jaså? Nej, länken säger att du kan integrera olika multimediatyper, t.ex. 3D animationer. Ah, ja just det, Macromedia Flash MX!! Vad sägs om att ta dig en titt på macromedias webbplats? Det räcker för övrigt med Flash eller Director + det språk som ingår i programmet. Har jag letat ganska mycket efter infrmation och har fått fram detta: Man sparar inte i shockwave format (så vitt jag vet) utan något annat format. Däremot kan man exportera till shockwave (det är så i flash iaf, förutom att man då exporterar till flash-format) och då kan man generera t.ex. en exempel-webbsida Okej! Hej! Okej, men om någon person som surfar på min sida och stöter på ett shockwawespel och inte har shockwawe-pluginet, då kommer det väl fram att man ska ladda hem det? Eller måste man koda det? Hej igen! Har lite mer planet just nu: Vill bara tillägga att det är inte programmen som är svåra att lära sig, det är programspråken, ActionScript eller Lingo. Hur lång tid det tar att lära sig beror på hur mycket programmering du gjort tidigare. Ja, jag har märkt det nu :) Fick fram en hel del Lingo tutorials: hehe, tack, sökte inte just sådär jag :) sökte på "Lingoprogrammering" fick fram en massa kurser då, tack för att du sökte åt mig ;) Det är ju en server att ha spelen på också :) Beror på vad du har för webbhotell. jag har bestämmt mig för att jag ska ha gate9 och midipaketet, det kostar bara 35kr/mån (om jag minns rätt) och så får man 5gb trafik/mån. Du kan göra så du ser vad din motståndare gör i både Flash och Shockwave. T.ex största delen av Blip.se spelen är gjorda i Shockwave. Men de kunde lika gärna vara i flash. Om du testat "Nike Olé"-spelet som finns som spel på MSN Messenger 6.2(1?) så är det gjort i flash och man ser motståndaren i realtid. Idag finns det nog inget du inte kan göra i Flash som du kan göra i Shockwave. För några år sedan var det en stor skillnad, då var det Shockwave som gällde om du skulle göra spel. Flash dög bara till enklare animationer. Men med Actionscript i Flash kan du bygga lika avancerat som med Shockwave. Okej, tack för informationen! Du kan ju göra 3D saker till flash i Swift3D, http://www.precisionfloorball.com/main.asp kolla på spelet ;) gjort i flash. Då de i detta inlägg (http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=313846) säger att Director kanske kommer att läggas ner (inläggen lite lkängre ner) så kanske man ska programera i flash istället för Director? Då det gäller att bygga webbspel i Flash så Om du ska bygga i Flash, använd Flash MX. Ja, precis, så vad det handlar om är inte vilket program som är enklast, de är lika enkla båda två. Vad det handlar om är vilket språk du tänker lära dig. ActionScript = Flash = Flash MX. Lingo = Shockwave = Director. Jag tror att jag bestämmt mig för Flash MX!Macromedia Director MX
Jag undrar vad man har det programmet till? Vad jag tror är det väl att göra 3D animationer:
http://www.apple.com/se/macosx/applications/director/
Gör man mer saker med detta program?Sv: Macromedia Director MX
Man sätter ihop olika multimediaformat till presentationer.Sv: Macromedia Director MX
Okej.
Denna länk säger att man kan göra 3D animationer: http://www.apple.com/se/macosx/applications/director/
Är programmet svårt? :)Sv: Macromedia Director MX
Du behöver andra program för att skapa de olika multimediafilerna som du sen ska använda i presentationen.Sv: Macromedia Director MX
Om man har dessa två program plus att man kan koda i ActionScript, kan man göra webbspel då??
Och hur lång tid kan det ta att lära sig dessa två program? :)Sv: Macromedia Director MX
Tid? Beror på hur stor programmeringsvana du har, samt hur många olika dialekter du har programmerat i. ActionScript t.ex. ska vara mer likt Javascript/c#/java syntaxen än vad den är mot t.ex. asp, vb etc.Sv: Macromedia Director MX
Man kan programmera i Lingo i Director..
Man sparar filerna i shockwawe-format..
Hur lägger man upp dessa filer så att besökare kan spela, eller titta..
Hur ser koden ut för att lägga en ruta med en viss sotrlek med shockwawe"appleten"?Sv: Macromedia Director MX
Sv: Macromedia Director MX
Vet du hur man göra för at exportera till shockwawe?
Eller vet du någon sida om detta?Sv: Macromedia Director MX
Eftersom jag läst två kurser på högskolan som båda behandlade Flash och Director tänkte jag att jag kunde skriva lite om dem.
Man kan skapa webbspel med såväl Flash som Director. Däremot anses det vara fler Internetanvändare som har Flash-pluginen, till skillnad från Shockwave-pluginen. Å andra sidan kan man göra mer kraftfulla spel med Director och dess programmeringsspråk Lingo.
Flash har ActionScript 2.0 som sitt programmeringsspråk och det är väldigt likt C++ och JavaScript. Directors Lingo har i de senaste versionerna närmat sig ActionScript men kan också ha en väldigt "konstig" syntax. Bland annat anges x- respektive y-positionen för en sprite med the locH och the locV *svammel*.
Så det finns många likheter men även en del skillnader.
Lycka till med kodknackandet!
/Marcus [ http://www.anma.se ]Sv: Macromedia Director MX
Och om man ska göra en hemsida, ska man använda flash eller shockwawe, vilket är snabbast/bäst?
Tänkte att det kanske är bättre om jag använder shockwawe då jag ska (försöka) programmera spel i det?Sv: Macromedia Director MX
Det är precis som du skriver: om någon surfar in på din sida och där stöter på något som kräver en Flash- eller ShockWave-plugin så erbjuds de att ladda ner den. Så det behöver man inte koda...
Att sen göra en hemsida med Flash- eller Shockwave... Det kan nog bli klurigt men i så fall skulle jag satsa på Flash.
För övrigt så stöder Flash så kallad vektorgrafik medan Director har bättre stöd för bitmap-grafik. På min webbplats [ www.anma.se ] har jag slängt upp två Flash-spel, medan resten av sidan är ASP .NET.
Hur som helst...lycka till och posta en länk på Pellesoft när spelet är klart!Sv: Macromedia Director MX
Jag ska ha en sida med massor av spel jag ska "bygga".
Sidan kodas i vanlig asp, utan flash hade jag tänkt mig, för att undvika krångel.
Jag skriver en länk under "Kolla on min sida" när sidan är klar, kan väl skriva länken till sidan här också.
Fast det kanske kommer att ta ett tag då jag först måste lära mig programmen, de kanske inte är så lätta?
Sidan är väl klar om en vecka om jag jobbar i mer än 5 timmar/dag..Sv: Macromedia Director MX
En webbsida som ska innehålla spelen ska inte ta många timmar att slänga ihop. ;)
Lycka till. Ser fram emot resultatet.Sv: Macromedia Director MX
Försöker söka till mig lite lingoprogrammering på google men hittar nästan bara böcker om lingo :(
Kul att ni ser fram imot det :)
Jag har i alla fall en jättebra idé (enligt mig) om ett spel jag ska göra, om det är någon som programmerar i flash och vill jobba som "flashmaker" på min sida så ropa till, jag orkar nog inte göra saker i både shockwawe och flash..
Vad ska man välja att programmera i i Director? Lingo eller javascript? kan inte välja ;)
Kommer troligen att bli lingo.Sv: Macromedia Director MX
http://www.google.se/search?q=lingo+tutorial&ie=UTF-8&hl=sv&btnG=Google-s%C3%B6kning&meta=Sv: Macromedia Director MX
Sv: Macromedia Director MX
Alla besökare ska ju "ladda ner" spelen, det tar ju kraft, hoppas att jag inte får en svindr räkning bara ;)Sv: Macromedia Director MX
Ett exempel:
Jag har Ballous avancerade paket där 10GB överföringstrafik ingår per månad.
Flash och Shockwave spel kan bli rätt små.
Säg att t.ex. genomsnittsstorleken på dina Flash och Shockwavefiler är 100k. Det innebär att de kan "laddas ner" ca 105.000 gånger per månad. Sådan trafik kan nog dröja innan du får. När du börjar få trafik kan du alltid försöka med reklamintäkter, t.ex. genom Tradedoubler.
Paketet kostar 580 kr per månad. De har även ett Baspaket för 160 med 5GB trafik, men då ingår ingen SQL Server databas.
Så gör följande:
1. Börja släng ihop ett spel
2. Kolla storleken
3. Räkna lite på hur många gånger det kan laddas ner innan det blir gigabyte
4. Kolla runt på lite olika webbhotell vad de har för priser och vilken trafik som ingår
5. Välj ett webbhotell med ett billigt paket som sedan kan uppgraderas om du behöver mer trafik. Men innan uppgraderingen räknar du även ut vad den extra trafiken kostar och hur mycket extra trafik du använder innan du kommer upp i kostnaden för det större paketet.
Så, det är en hel del att tänka på för även hobbysajter kan kosta pengar.Sv: Macromedia Director MX
Bra pris tycker jag, håller på att lära mig Director just nu så det kan nog ta ett tag innan jag lär mig det, och sedan ska jag väl göra ett par spel till det.
Sidan är så gott som färdig, bara lite kod till artikelarkiv samt ett script där alla som arbetar på sidan kan ladda upp sina spel.
EDIT: En fråga till: Vad kan man göra i shockwawe som man inte kan göra i flash?
Jag tänkte vilket som är bäst att lära sig, flash eller shockwawe, jag vill kunne göra advancerade spel i framtiden, och hur gör man så att det kopplar upp till en server så att man kan se vad den andre spelaren gör osv?Sv: Macromedia Director MX
/mSv: Macromedia Director MX
Sv: Macromedia Director MX
Vilken är enklast att bygga i?
Director MX eller Flash MX?
Jag har båda programmen man har bara testat på Director!Sv: Macromedia Director MX
Svara
Sv: Macromedia Director MX
Sv: Macromedia Director MX
Vad ska man välja? Ställde samma fråga på mitt inlägg :)
EDIT: är spelet gjort i Swift3D?Sv: Macromedia Director MX
rekomendrar jag starkt boken:
"Flash MX Games, Art to ActionScript" av Nik Lever.
Han har även skrivit:
"Animation Magic with VisualBasic 5", för ett antal år sen.
ChristerGbg Sv: Macromedia Director MX
Men som tidigare sagts i det här inlägget, det handlar om att lära sig programmeringspråken. Du måste lära dig Actionscript så du har en bra bit kvar.Sv: Macromedia Director MX
Så inrikta dig på vilket språk och börja lära dig det från grunden. Blir inte mycket till spel annars. ;)Sv: Macromedia Director MX
Har också kikat lite på shift 3D (eller vad det hette).
Blir det bättre 3D miljöer i shift 3D än med Director?
Finns det någon bra svensk sida med flash/actionscript?