Hur fasen slumpar man slumptal i C#? Jag har testat med denna kod men det genererar samma tal hela tiden >Hur fasen slumpar man slumptal i C#? Jag har testat med denna kod men det genererar samma tal hela tiden Använder beta2 >for ( i = 0;i <100;i++) Tack för hjälpen. Vad blind man är ibland, det är ju helt självklart att min kod inte funkade. Det ser jag nu när du påpekar det.Slumpa tal i C#
Random objRandom = new Random ();
double dRndNummer = objRandom.NextDouble();
slump = (int)(dRndNummer * 6.0);
i C++ skriver man ju srand(time(0)) för att slumpa olika tal hela tiden men jag kan inte hitta någon liknande funktion i C#.
//FreddeSv: Slumpa tal i C#
Inte här, jag får olika tal. Använder du beta 1 aller beta 2?
MSSv: Slumpa tal i C#
Det är när jag skall slumpa fram massor av tal i ett bräde som det blir samma.
ex:
for ( i = 0;i <100;i++)
{
slump = (int)(dRndNummer * 100.0);
Console.WriteLine (slump);
} // end for
Det blir olika tal vid olika programkörningar. I C++ använder man sig av time för att unvika detta problem men vad är motsvarande i C# ??Sv: Slumpa tal i C#
>{
>slump = (int)(dRndNummer * 100.0);
>Console.WriteLine (slump);
>} // end for
Givetvis får du samma tal i ovanstående loop, eftersom inte dRndNummer ändras. Testa istället
for ( i = 0;i <100;i++)
{
slump = objRandom.Next(100);
Console.WriteLine(slump);
}
>I C++ använder man sig av time för att unvika detta problem men vad är motsvarande i C# ??
Du behöver inte göra något speciellt. Såvida du inte anger något bestämt seed värde i Random klassens konstruktor så används ett värde baserat på nuvarande systemtid.
MSSv: Slumpa tal i C#
//Fredde