Hej! Du kan ju lätt koppla Excel mot Access för att göra diagram. du har fattar rätt max. Hej, Nice... låter intressant, ska ta och kolla upp det, men konstigt nog är det faktiskt första gången jag hör talas om pivot tabeller efter alla år. :S I Access, så klika på arkiv/hämta extern data och välj format och datakälla. Du hittar pivot-tabeller under data-menyn i excel. De är väldigt användbara, om du inte använt dem tidigare kommer de garanterat att revolutionera dina excel-ark i framtiden ;) kan redan nu säga att jag är helt förvånad över dess "funktioner", har pysslat lite med olika kalkyler och gjort om de med pivot tabellerna. Excel kalkyl eller Acces databas?
Är det nån som kan hjälpa mig på traven??
Det är nämligen så att jag har fått i uppdrag av min chef, att fixa någon mall för statistik av sängar som bäddas på hotellet där jag jobbar. Statistiken ska följas upp dagligen under minst 1 månads period eller mer, utöver siffrorna man statistikför, så vill bossen ha nån diagram. Här är en exempel på vad jag hade tänkt mig som behövs i mallen
Våning Avg. bädd xtra bädd totalt xtra
-------------------------------------------------
2 165 20 185
5 99 12 111
8 167 20 187
9 358 18 376
10 195 10 205
11 85 0 85
_____________________________________________
Totalt 1069 80 1149
Jag gjorde mallen i excel där man då fyller i alla värden, man får då automatiskt totala antalet extra sängar. Däremot blir denna kalkyl i längden lite rörig för de andra personer som också ska fylla i mallen.
Så jag har övervägt att göra samma sak fast som databas. Problemet för mig är att jag inte riktig vet hur jag ska göra databasen, eftersom värderna plussas upp och ner, plus att han ville ha nån diagram.
Tacksam för hjälp //HectorSv: Excel kalkyl eller Acces databas?
Tyvärr förstår jag inte riktigt ditt exempel, är detta rätt uppfattat:
En person rapporterar en gång per dag in hur många vanliga sängar och hur många extrasängar som bäddats per våning? Totalen visar vanliga + extrasängar?
Om det är så enkelt och det bara ska göras under en månads tid undrar jag om det inte är enklast att bara använda Excel, Access känns överflödigt.
Du kan ju använda pivot-tabeller för att göra det mer överskådligt.
Lycka till.Sv:Excel kalkyl eller Acces databas?
kan du förklara vad pivot-tabeller är???
alltså för mig är det inga problem med excel, det är bara det att jag vill göra det enklare för mina otekniska arbetskamrater. blir inte det km långa/breda tabeller om jag använder excel??
//HectorSv: Excel kalkyl eller Acces databas?
Kortfattat kan man väl säga att pivot-tabeller gör att du slipper se de kilometerlånga tabellerna ;-)
Titta lite i hjälpen i Excel hur du gör pivot-tabeller och kopplingar till Access jag har för mig att det står ganska väl beskrivet där.
Mvh MaxSv:Excel kalkyl eller Acces databas?
hoppas bara att jag lyckas göra det jag önskar.
//HectorSv: Excel kalkyl eller Acces databas?
Sv: Excel kalkyl eller Acces databas?
Sv:Excel kalkyl eller Acces databas?
Jag håller på att studera lite om pivot, men det jag inte lyckas förstår är hur och vart man uppdaterar nya värden på pivtot tabellen, överallt står det att man måste uppdatera manuellt... men vart i hela fridens namn skriver man värderna innan man uppdater de ???
mvh // Hector
EDIT:
Ok... det har fixat sig man lägger in helt enkelt i kalkylen sen uppdaterar man pivot tabellen, manuellt. konstigt nog så fungerade inte det på jobbet, därav min förvirring.