Mitt namn är Bo Henningsson 4g-solutions.se/medarbetare.htm och jag kommer att (försöka ;-) styra/hjälpa, i detta (trådlösa) forum. Om några skäl till att detta är (bl.a. ekonomiskt) så viktigt! Har jag skrivit om i följande: Några regler? (för detta trådlösa forum)
Pelle och jag har diskuterat (det stora) behovet av ett (programmerings)forum för trådlös teknik!
Nu om någon går in på min hemsida 4g-solutions.se/bluetooth.htm så ser alla att jag är speciellt förtjust i Bluetooth, men det beror mest på att det fungerar så BRA, i praktiken, samt inte minst att det är (innan år 2005 är slut) ca 500 miljoner Bluetooth-enheter SÅLDA, i hela världen! Enligt de siffror som jag har läst, så överstiger det, vida, antalet sålda WLAN-enheter. Dessutom så är det "kul" prylar som har Bluetooth (inte minst de flesta mobiltelefoner) Är det någon som har sett en WLAN utrustad mobil-telefon?
Det finns andra (trådlösa) standarder som är bättre (på ”pappret”) t.ex. ZigBee. Men eftersom vi ännu bara har sett ett fåtal ZigBee levererade enheter, så är det svårt (för de flesta) att skriva program för ZigBee. Dessutom vet vi inte om det t.ex. kommer några ZigBee utrustade mobiltelefoner, i framtiden? (däremot, sannolikt, t.ex. tangentbord och möss)
För de som erinrar sig ”kriget” mellan: Betamax (Sony), Video2000 (Philips) och VHS (olika fabrikat) så visste alla att VHS var ”sämst”, men det blev den största försäljningsframgången!
Nu påstår jag INTE att Bluetooth är sämst, tvärtom så fungerar det utomordentligt bra i vissa sammanhang (se nederst) men i andra tillämpningar så kan det märkas att det är en kompromiss, mellan många olika företag.
I allt för många fall ser man dock att den odugliga funktionen beror på dåligt skrivna program! D.v.s. att om någon hade bemödat sig att skriva fungerande och driftsäkra program till Bluetooth-system så hade det fungerat, alldeles utomordentligt! Och då är vi framme vid detta forums syfte, nämligen att uppmuntra till god (trådlös) programmering!
Lägg märke till att många av de säkerhetsbrister (angående Bluetooth) som har diskuterats på nätet, samt i olika tidningar, nästan till 100% beror på felaktig implementation. Det är (ännu) ingen som har lyckats att knäcka säkerheten i Bluetooth, när man har skrivit programmen på rätt sätt!
Detta (trådlösa forum) är naturligtvis INTE begränsat till enbart Bluetooth. Jag vill gärna ha diskussion om både WLAN och t.ex. ZigBee, förutom alla andra (trådlösa) standarder. Men jag är övertygad att det ändå blir mest Bluetooth, eftersom det är numerärt de flest, olika enheter, som vi har runt omkring oss. Samt att det faktiskt är inbyggt i Windows XP (SP2)
För att bara nämna några olika (intressanta) trådlösa standarder: Bluetooth 1.0, Bluetooth 1.1, Bluetooth 1.2, Bluetooth 2.0, ZigBee, Wimax, Wisa (ABB:s egen variant av Bluetooth) 802.11a, 802.11b, 802.11g, 802.11x, 802.16x, m.m. m.m.
Däremot vill jag INTE ha diskussioner om vilken som är bäst! Betamax, V2000 (och VHS) var alla (mer eller mindre) bra på sitt sätt. Om någon vill skriva sina program för WLAN så tänker jag inte försöka övertyga den personen att ZigBee (eller Bluetooth) är bättre. Men jag tänker alltid tjata om bra kvalitet, på programkoden. För det är den gemensamma faktor som leder till framgång!
Jag vill heller INTE ha någon debatt om hur man sätter upp ett WLAN så säkert som möjligt! Ja, jag tycker att säkerheten är jätteviktigt, men det resonemanget förs redan på ”hundratals” andra forum (och i alla data-tidningar) Detta (trådlösa) forum är, däremot, reserverat för PROGRAMMERING (av trådlösa system)
Nu kanske jag skall nämna att Pelle gärna sätter upp fler olika (trådlösa) forum, så om behovet är trängande, att även t.ex. WLAN-säkerhet behöver diskuteras frekvent, på Pellesoft, så dröjer det säkert inte många dagar, innan Pelle har fixat ett sådant forum :-) Min förhoppning är att det kommer att utveckla sig många olika (trådlösa) forum, på Pellesoft.
Men nu åter till alltings början: PROGRAMMERING! För utan program fungerar, ju, ingenting ;-)
Den gemensamma nämnaren (vare sig man programmerar Bluetooth, ZigBee eller i vissa fall för WLAN) är att serieporten (”RS232”) har återkommit som en ”massa” virtuella portar (t.ex. COM39, COM40, COM41…… i Windows XP, SP2) men den fungerar inte riktigt likadant som en gammeldags ”RS232” T.ex. kan den försvinna! samt i nästa ögonblick vara tillbaka igen, beroende på radio-täckningen (Detta gäller både WLAN och Bluetooth)
Som gammal VB programmerare samt, det faktum, att jag även har skrivit ”kilometervis” med kod i Assembler (för bl.a. serieportar) så känns det faktiskt skrämmande att jag INTE har hittat något bra stöd för att hantera (virtuella) serieportar i .NET ? (t.ex. VB .NET 2003) ? Pelle har tagit kontakt med Microsoft, för att reda ut denna (.NET) fråga.
Är det så illa att vi behöver använda de gamla versionerna av VB (eller t.ex. C++) för att kunna använda dessa (virtuella) serieportar (i XP, SP2) eller går det att lösa på något sätt (med .NET) ?
Hur som helst så önskar jag alla, som vill intressera sig för en ny (trådlös) verklighet, oberoende av sitt val av programspråk, välkommen till detta forum.
Bo Henningsson 2005-09-06
------------------------------------------------------------------
Lite historiska fakta: (hämtat bl.a. från ICA-Kuriren 37/04)
Hedy Lamarr (1914-2000) är ihågkommen som en
Hollywoodstjärna från Österike och "världens vackraste
kvinna" (hon skall ha sagt: "Vem som helst kan
vara glamorös, det räcker med att stå stilla och se
enfaldig ut") Hon uppfann 1940, tillsammans med sin
granne, (en musiker) ett radiokontrollsystem som INTE
kunde blockeras av Tyskarna: Signalen hoppade
mellan olika frekvenser! Det berättas (i olika film-
tidskrifter) att hennes första man sålde mycket vapen
till tyskarna och han "tvingade" henne vara med på
dessa möten (gällande avancerad vapenteknologi)
Eftersom hon själv var en övertygad anti-nazist,
så "flydde" hon (genom att lägga sömnmedel i
personalens mat) till USA (och Hollywood) där hon
skapade dessa uppfinningar för att "sätta stopp" för
Tyskarna. Förutom att uppfinna så spelade hon in ca
30 filmer.
För de som kommer ihåg ansiktet, på förpackningen av
Corel Draw (8) så var det Hedy Lamarr som prydde den.
Undrar när filmen om hennes liv skall spelas in?
Detta var enbart en militär teknologi fram till 80-talet,
men i slutet av 90-talet så började det komma fram
civila tillämpningar. Speciellt Bluetooth har testats
grundligt av olika industriföretag som bl.a. har sagt
att det är det bästa som de har testat i fabriksmiljö!
(i maskinhallar) Det är mycket svårt att "störa ut"
signalen, eftersom den hoppar mellan
79 olika frekvenser, 1600 ggr i sekunden.Mer information (om varför detta ämne är så viktigt!)
Artikel [Sluta att slösa bort pengarna, på kabelhärvor!]