Hej ZIP, ARJ eller liknande var väl sättet man använde på den tiden. Klarar ju dessutom av att dela upp på flera disketter om det behövs. Lite andra dostips Vet inte om jag missuppfattat problemet... men... Varför inte en hedelig nollmodemskabel :) Fast om det finns nätverkskort så är det troligtvis enklast, bara dra dit en nätverkskabel och ladda ner en diskett-grunka från nu2.nu. Ska man börja med nollmodem måste man ha specialhårdvara (kabel och serie/parallellport) och mjukvara i båda ändar, ska man flytta hårddiskar måste man öppna burken, samt ha en burk med samma diskinterface. Själv gillar jag att lösa problem så enkelt som möjligt, så nätverksdiskettgrunka känns nära till hands om jag har en diskettstation på någon burk att skapa disketten med :P ...jäsp... "why kill an ant with a sledgehammer?" [citerat Stefan Brännström Medlem:11704 [MS-DOS COPY]#267731] <b>Moderna burkar kör s-ata</b> > Däremot är det mer vanligt att dom saknar diskettstation... och då blir det ju problem med att bygga en nätverksbootdiskett... :PMS-DOS COPY
Oooops En DOS fråga om någon minns det operativet!?
En äldre 486 med DOS 5.0 måste jag rädda, helst allt till en ny maskin
men vissa filer är större än vad disketten klarar och diskettstation 1.44 Mb är allt som
finns på denna. Copy och Xcopy klarar bara det som rymms på disketten
någon som har en lysande idé om hur man fixar detta?Sv: MS-DOS COPY
/JohanSv: MS-DOS COPY
http://www.proffs.nu/support/easydos.asp
eller som backup kanske?
http://www.computerhope.com/backup.htmSv: MS-DOS COPY
Plocka ut hårddisken ur 486:an, stoppa in den (t.ex. som slav) i en annan maskin... kopiera det du vill ha kvar...?Sv: MS-DOS COPY
Sedan kör man klassiska Norton Commander och överför filerna till den nya datorn :)Sv:MS-DOS COPY
Sv: MS-DOS COPY
...mitt förslag är fortfarande enklast och snabbast... sitter garanterat en IDE-ATA disk i 486:an.Sv:MS-DOS COPY
<citat>
...mitt förslag är fortfarande enklast och snabbast... sitter garanterat en IDE-ATA disk i 486:an.
</citat>
Om man har ide-interface på burken som man ska kopiera till =) Moderna burkar kör s-ata :PSv: MS-DOS COPY
De flesta moderna moderkort har dock fortfarande en PATA-buss.
Däremot är det mer vanligt att dom saknar diskettstation... och då blir det ju problem med att bygga en nätverksbootdiskett... :PSv:MS-DOS COPY
Jag har faktiskt diskettstation på alla stationära burkar.
> De flesta moderna moderkort har dock fortfarande en PATA-buss.
Att komma åt en ide-port är dock lättare sagt än gjort, det kräver en större ommöblering, samt vilja att stänga strömmen till minst en burk :P
Fördelen med nätverksdiskettgrunkan är att den behöver man bara göra en gång på en dator, sedan kan man kopiera mellan vilka burkar som helst (nästan.. ;) ) som har nätverkskort. Det är så jag brukar göra i alla fall, skitsmidigt =)
Men, men, smaksak, för min egen del krånglar jag så lite som möjligt med hårdvaran =)