OK Jo det skall gå att flytta in en ny databas så länge din applikation inte ligger och håller den eller de tabellnamn lika . Hur öppnar du databasen från vb6 ? Grejen är att den öppnas med programmet. Jag har angett startinfo i ADO properties så då startar den så fort jag har öppnat programmet. [citerat Per Öberg Medlem:12395 [ADO och att öppna en databas]#268117] Data1.DatabaseName = Data1.DatabaseNameADO och att öppna en databas
Håller alltså på att testa det här med Databaser.
Har fått databas via ADO som sköter om en ACCESS-bas att fungera. Skriver i VB6.
Nu mitt problem jag vill lösa men först en förklaring.
Förklaring: Vad jag vill göra och har börjat fixa är att jag skall kunna plocka bort och ta tillbaka mbd-filen från foldern där databasen är aktiv ihop med mjukvaran. Jag kan ta bort filen utan större problem genom att
Data1.Database.Close
och sedan flytta filen.
Problem: När jag har tagit tillbaka databasfilen så är den inte längre associerad med ADO. Hur gör jag det i runtime? Hur aktiverar jag en nyinflyttad databas?
PerSv: ADO och att öppna en databas
Sv:ADO och att öppna en databas
Jag har provat att associerade den inflyttade basen med:
Data1.DefaultType = 2
Data1.Connect = "Access 2000"
Data1.DatabaseName = fillE : rem fillE=sträng som visar vart databasen ligger på datorn
Data1.RecordSource = "Table2"
Men vet inte vare sig vilka som skall med eller om ordningen spelar roll. Inte heller hur den "aktiveras" för när jag stänger har jag hittat:
Data1.Database.Close
men ingen variant som säger activate eller liknande.
Får inget felmeddelande när dessa rader körs, däremot så fort jag provar att bläddra i databasen med ADO.
Felmeddelande: Object invalid or no longer set.
PerSv: ADO och att öppna en databas
<citat>
Data1.DatabaseName = fillE : rem fillE=sträng som visar vart databasen ligger på datorn
</citat>
Oh... dear... god...
Hur som helst. Snabbt och kanske fel, men detta verkar vara samma som ditt problem: http://forums.devx.com/showthread.php?t=60889Sv:ADO och att öppna en databas
Data1.Refresh´
Made the trick.
ha det
Per