"Pelle Johansson, ansvarig för utvecklingsnätverket Pellesoft där över 30 000 utvecklare och it-proffs befinner sig varje månad" har du missat att det är en .SE site , sitt ner å va tyst och stick inte ut det har vi lärt oss i sen vi gick på dagis :) Klassiskt annars, är på ett ställe med "bara" 551 registrerade medlemmar, uppskattningsvis är det ett 10 tal som skriver och sliter hund, resten hör man sällan något från. Vi skall inte glömma bort att det läggs ned 3000 timmar per år på drift och underhåll av Pellesoft. Det kanske är det som de 29 990 it-proffsen sysslar med... Bara för något år sedan tyckte jag det var bra med fart här.. nu tyckert jag det är allmänt dött.. några frågor i forumet då och då. Men men.. saker kommer och går.. Men vafan Per, ta dina problem och försvinn om det besvärar dig så mycket! Det är ju dock inte helt osant som Per säger. Jag undrar också vad alla 30000 gör. Kanske hittar de all info de behöver på sidan utan att behöva ställa frågor i forumet. Jag är på flera forum och så här har det varit alltid, massor med medlemmar men det är en klick som svarar på frågor och ställer frågor. Sen använder man sökningen i forumet så får man ofta svar på sina frågor så varför ställa dem igen? Men tror du att det är 30000 användare som är så pass aktiva att de söker efter frågor någon gång i månaden? Som det ser ut så är det 6370 registrerade personer som loggat in sedan årsskiftet. Sedan om man tittar på besöksstatistiken så är det 9000 återkommande unika besökare och ca 32000 unika ip-besökare under april. Se: http://www.pellesoft.se/documents/pageblank.aspx?id=200402 <b>>Sedan om man tittar på besöksstatistiken så är det 9000 återkommande unika besökare och ca 32000 unika ip-besökare under april.</b> Det är väl klart att det inte är 30.000 aktiva medlemmar. Jag förstår inte riktigt varför det är en så stor potatis - det är inte ens jag som sagt detta? Det är väl självklart att robotar besöker sajten och kanske har den olika ip-adresser varje gång. <b>Det är väl klart att det inte är 30.000 aktiva medlemmar. Jag förstår inte riktigt varför det är en så stor potatis - det är inte ens jag som sagt detta? Det är väl självklart att robotar besöker sajten och kanske har den olika ip-adresser varje gång.</b> [citerat Pelle Johansson Medlem:38 [Pellesoft på IDG]#268948] Nicklas: På vilket sätt blir du drabbad av att någon skriver 30000. Är det verkligen till så stor förtret att diskussionen behöver ta den här proportionen. Rätt skall vara rätt, helt ok men då tror jag att det finns viktigare saker man kan ägna tiden åt. Om det står 3000 timmar årligen är det fel, givetvis är det totalt. Jag har överslagit denna tid på nu 10 år.. Förstår fortfarande inte varför du Per hakar upp dig på detta - det är precis som du är förtalad och sitter med dödsdom mot dig om de här grejorna. Har du inget bättre för dig? Dags å ta dig i kragen nu tycker jag. [citerat Jonas Sevelin Medlem:5765 [Pellesoft på IDG]#268975] Ok Niklas (skall försöka undvika de extra c'na men jag lovar ingenting) :) Hej, en bra artikel om denna sql-injection som kördes på min gamla asp-site. <b>Hej, en bra artikel om denna sql-injection som kördes på min gamla asp-site.</b> [citerat Per Persson Medlem:14730 [Pellesoft på IDG]#269074] Tog bort kontot från "sven persson" för att jag tycker det är fult att använda ett alias för att inte våga stå för vem man är när man skriver. Nu råkade han skriva saker om mig, mina tankar och funderingar om pellesoft vilket jag inte har något emot att det står kvar - men då får det skrivas igen av den person som har sitt riktiga konto. <b>Tog bort kontot från "sven persson" för att jag tycker det är fult att använda ett alias för att inte våga stå för vem man är när man skriver.</b> <b>Hur vet du att det var ett alias?</b> Men ge dig med ditt hackande på Pelle. Nu kommer jag in här på ett bananskal och vet inget om specifika fallet, men rent generellt tycker jag personer som säger att det är fegt med alias missar en orättvis detalj. Sv: Pellesoft på IDG
30 000 utvecklare och it-proffs? Var är alla? Varför är 29 990 av dem helt tysta?Sv:Pellesoft på IDG
Sv: Pellesoft på IDG
Sv:Pellesoft på IDG
Jag har länge frågat om inte det är en skrytsiffra som inte har mycket med verkligheten att göra. Jag skulle vilja se statistik på hur många av de här 30000 som har varit inloggade sen årskiftet. Eller som har varit inloggade mer än en gång i månaden. Eller något annat relevant.
Det som egentligen är än mer meningsfullt för forumet är ju just antalet aktiva (postande) medlemmar. Det hade varit intressant att se fördelningen av antalet poster. Eller bara "alla med fler än 10 poster som har varit inloggade >1 gång senaste året".
Hur många "hits", sidvisningar, medlemmar, whatever, säger ingenting, det är antalet olika medlemmar som är aktiva på något sätt.
Jag misstänker att vi är ett hundratal, kanske uppemot tusen. Men inte 30000.
[edit 2008-06-10 14:42:13]
Titta till exempel på alla "dagens födelsedagsbarn". Förutom att det verkar som att en "Alexander Hjalmar" har födelsedag idag och inte har några inlägg (?), så är <b>alla</b> övriga inloggade senast för 100 dagar sen, med majoriteten över ett år sen, och alla med färre än 10 inlägg. I rest my case.
[/edit]
[edit 2008-06-10 16:35:19]
Hoppsan, det var visst en på 76 dagar, å andra sidan bara med inga trådar och tre inlägg, och dessutom är övriga 101, 475, och >1000 dagar så det kanske jämnar ut sig.
[/edit]Sv: Pellesoft på IDG
När jag krävde att man var inloggad för att läsa inläggen så ökade medlemsantalet med ca 1400 personer under en månad mot ca 40 som är i vanliga fall eftersom de inte kunde läsa utan att vara inloggad.
Givetvis är de värden som presenteras antalet medlemmar i databasen, men som sägs - inte lika med att alla är aktiva. Tittar man på aspsidan så brukar det vara mellan 15-30 användare inloggade under dagarna. Här är det i alla fall ca 300..
Dock är det ju trots allt nästan 300.000 inlägg så de som söker finner nog ganska ofta vad andra frågat under dessa 10 år här. Så det är inte konstigt att frågorna droppar ju mer information som finns.
Nästa puck är att folk letar själv på nätet och frågar mindre av den anledningen. Det är också så att många yngre frågar under sin studietid och sen försvinner när tentorna är klara. Det här är trender som inte alls är speciellt konstiga tycker jag. Folk kommer och går - det är inte så himla många som är kvar 10 år - men otroligt hedrande att de är det!
Det är också så att många vågar inte fråga för att skämmas för att de inte kan och det tycker jag då iofs som lärare är jättesynd. Ju fler frågor som ställs, ju svårare och komplexa de är desto mer intressant är det också för dom som svarar att komma hit och hjälpa till.
Jag har kvar pellesoft för det har gett mig så mycket och lärt mig mängder med saker - för flera år sedan bestämde jag mig att inte vara polis. Det är ni som får vara det istället tycker jag. Det är ni som får ta stafettpinnen vidare om ni vill göra något. Många klagar på det ena eller det andra och jag kan väl tycka - men skriv en artikel, skicka in ett tips eller gör något annat för att hjälpa varandra. Dels kan du bli uppmärksammad av andra och det är många som fått jobb tack vare pellesoft. Att snacka skit och stjälpa sig själv förstår jag inte. Alla chefer som anställer folk idag googlar på ett namn - dyker det upp och man läser lite om det och får se konstigheter - då får man garanterat inte jobb idag !!
Jag tycker man skall vara ödmjuk även om det är ett stort internet emellan varandra. Hade jag varit dum och elak hade jag aldrig fått någon chans till vad det har blivit idag. Tänk på det ni som läser och kritiserar - vad gör ni för att göra såväl er som andras vardag lite bättre? Sv:Pellesoft på IDG
Det är exakt denna statistik som jag menar är väldigt svag, det finns sökrobotar, utländska besökare som går in och ut igen, folk byter ip-adresser, etc., etc.
Ta ut ordentliga listor på medlemmar istället om du vill veta hur det verkligen ligger till. Ta till exempel en fördelning över antalet startade trådar, och gör ett histogram över det. Scale-free om du frågar mig vad jag tror.
Eller fördelning över "tid sen senast inloggad" vid ett visst snapshot.
Eller "genomsnittligt antal inloggningar/dag".
<b>>Tänk på det ni som läser och kritiserar</b>
Om du tycker att jag kritiserar:
För min del handlar det inte om kritik, utan om att vara rak och ärlig. 30000 är för mig en fantasisiffra, och det hjälper ingen att låtsas som att den är sann.
Jag gjorde en snabb överslagsräkning på de första ~60 stycken i "Medlemmar från din stad".
Av de som aldrig någonsin har postat någonting har
25 inte varit inloggade på >1000 dagar
18 inte varit inloggade på ~> 500 dagar (tar även med 420 dagar etc.), alltså mer än ett år.
3 varit inloggade tidigare än så, och kan väl kanske betraktas som "nya utan poster".
Av de som har postat lite grann, (1 eller 2 egna trådar, < 10 poster) har
8 inte varit inloggade på >700 dagar (två år)
3 inte varit inloggade på >60 dagar
Återstående räknar jag som aktiva, alltså mer än någon enstaka tråd och "har varit här någon gång de senaste två månaderna", och det är ca 3.
Vi kan alltså grovt sett säga att att hälften av alla medlemmar <b>aldrig</b> har varit mer medlem än att gått in, registrerat sig och aldrig kommit tillbaks. Av de återstående (de som faktiskt verkar ha använt forumet) har hälften inte varit inloggade på två år (här var jag dessutom "snäll", de flesta är >1000 dagar, en enda tråd, ett enda besök).
Av återstoden är 1/3 nya och har aldrig postat, 1/3 mycket inaktiva (färre än ett besök på två månader), och en 1/3 aktiva (jag fick dock inte fram någon med >10 trådar).
Vore det inte lämpligt att rensa bort helt inaktiva medlemmar?
Skicka mail till dem och fråga om de vill vara kvar. En del kanske kommer på att de glömde forumet, så vi får lite större aktivitet när de kommer tillbaks, resten går att ta bort.Sv: Pellesoft på IDG
Jag kan ta bort besöksräknaren och medlemsantalet för det är inte viktigt. Det står att de som visar reklam når 5000/dag på framsidan - det är information som jag ser via rapportverktygen. Det här är ju något som gäller alla hemsidor och dess statistik så jag förstår inte vad som är konstigt här - är det jag som gör allting fel eller är det bara kul att gnälla på mig?
Ps. Såg att du skrev samma sak i inläggen på idg rörande just besöken. Härligt att du orkar hacka på mig hela tiden, hoppas du får energi av det ;)
Niklas, aktiviteten blir bättre när ni blir bättre .. Det är ni själva som stjälper intresset på pellesoft och det är ni som får se till att det blir bra igen om det nu sägs vara dåligt. Jag är 42 år nu, inte 25 - så det är inte lika viktigt det här längre - att ni hackar på mig skiter jag faktiskt i. Jag har gett er möjligheter, det är upp till er att ta till vara på det här ..
Återigen, ingen anställer en "negativ människa", en "paragrafryttare" och "översittare - det är mycket mer kemi och möjlighet att anpassa sig som gäller idag. Ps. Gällde inte dig- gäller generellt bör sägas.Sv:Pellesoft på IDG
Har jag påstått att du har sagt det? Jag skriver bara att jag tvivlar på uppgiften.
Men det där om 3000 timmar kommer från dig. Kan du förklara hur du kom fram till det värdet?Sv:Pellesoft på IDG
<citat>
Niklas, aktiviteten blir bättre när ni blir bättre .. Det är ni själva som stjälper intresset på pellesoft och det är ni som får se till att det blir bra igen om det nu sägs vara dåligt.
</citat>
Observera här att jag inte säger att det är dåligt. Jag säger bara att
1. Med påminnelsemail om att "det här forumet finns, du är faktiskt medlem", så kan det bli mer aktivitet.
2. Det inte är helt snyggt att säga en siffra som inte är speciellt sann.
<citat>
Jag är 42 år nu, inte 25 - så det är inte lika viktigt det här längre - att ni hackar på mig skiter jag faktiskt i. Jag har gett er möjligheter, det är upp till er att ta till vara på det här ..
</citat>
Jag vet inte hur det är med andra, men jag ligger iaf på 6:e plats på antalet poster, och jag tycker åtminstone själv att jag i huvudsak pratar om programmering/mjukvaruarkitektur etc. Utöver det så har jag erbjudit mig att hjälpa till med koden i den mån mina kunskaper räcker till, ifall den hade blivit OS. Så personligen tycker jag nog att jag hjälper till.
<citat>
Jag kan ta bort besöksräknaren och medlemsantalet för det är inte viktigt. Det står att de som visar reklam når 5000/dag på framsidan - det är information som jag ser via rapportverktygen. Det här är ju något som gäller alla hemsidor och dess statistik så jag förstår inte vad som är konstigt här - är det jag som gör allting fel eller är det bara kul att gnälla på mig?
</citat>
Nej, för min del handlar det om två saker:
1. att ha ärliga siffror
2. att koncentrera siten på de som faktiskt är aktiva. Om jag vill kolla på alla medlemmar från min stad kan jag inte se längre än till A. Men eftersom de flesta är inaktiva så är de också ointressanta. (Nu är jag inte intresserad av detta, men det handlar om principen att försöka fokusera.)
Statistik är alltid rolig, men bör vara korrekt, och det finns mycket intressanta analyser att göra.Sv: Pellesoft på IDG
När principer tar överhand så blir det lätt ett löjets skimmer över diskussionen vilket jag tycker att det stundtals blir här på forumet.
Per: Samma sak till dig, vad spelar det för roll om Pelle, enligt din utsago, har påstått att det tar 3000 timmar att drifta siten? Mår du illa för det?
Dan Roger: Fegis, vågar du inte längre skriva under ditt rätta namn?
Eller är det helt enkelt så att JANTE och den svenska avundsjukan styr? Pelle har en välbesökt site, Pelle publiceras på IDG etc.
Om så (If-then på det här forumet). Gör en egen site och dra folk. Försök själva marknadsföra er så att ni blir intervjuade, kort sagt gör något aktivt istället för att gnälla. Men som jag skrev tidigare i en annan tråd. Världen består av två sorters människor. De som går före och trampar upp stigen och de som går efter och gnäller på att stigen inte är bred nog.Sv:Pellesoft på IDG
<citat>
Nicklas: På vilket sätt blir du drabbad av att någon skriver 30000. Är det verkligen till så stor förtret att diskussionen behöver ta den här proportionen. Rätt skall vara rätt, helt ok men då tror jag att det finns viktigare saker man kan ägna tiden åt.
När principer tar överhand så blir det lätt ett löjets skimmer över diskussionen vilket jag tycker att det stundtals blir här på forumet.
[...]
Eller är det helt enkelt så att JANTE och den svenska avundsjukan styr? Pelle har en välbesökt site, Pelle publiceras på IDG etc.
Om så (If-then på det här forumet). Gör en egen site och dra folk. Försök själva marknadsföra er så att ni blir intervjuade, kort sagt gör något aktivt istället för att gnälla. Men som jag skrev tidigare i en annan tråd. Världen består av två sorters människor. De som går före och trampar upp stigen och de som går efter och gnäller på att stigen inte är bred nog.
</citat>
Först och främst är det Niklas och inte Nicklas... ;-)
Jag blir inte drabbad på något som helst sätt själv, det är helt korrekt. Men om du kollar på vad det står i artikeln står det ju "30000 utvecklare och it-proffs varje månad". Om det kommer hit folk och tror på det, men märker att det är typ en postning varje kvart, så riskerar pellesoft att få ett rykte om sig som uppblåst och oärligt.
Det handlar inte om någon avundsjuka; jag gillar pellesofts forum, vill att det ska hålla hög kvalitet och dra till sig (och hålla kvar) intressanta människor. Det är därför jag vill att buggar rättas till, det är därför jag vill att nya funktioner läggs in, det är därför jag vill att siten ska drivas på ett ärligt och korrekt sätt.
Pelle har själv sagt att det är ett tungt jobb, det är därför jag försöker hjälpa till, det är därför jag stödde förslaget om att göra pellesoft OS.
Pelle skriver att det är hur aktiva medlemmarna är som är det viktigaste; jag är aktiv i generella diskussioner, diskussioner om pellesoft och förbättringar, men framför allt programmeringsdiskussioner.
30000-grejen handlar inte om principer i sig, utan om att jag tycker att ärlighet är en del av kvaliteten, och att en rak och tydlig statistik är något som kan intressera nya medlemmar. Det är en de första grejerna jag kollar på när jag kollar på ett nytt forum; hur mycket medlemmar. Nästa steg är att se aktiviteten. Ett forum med hög aktivitet, men med 100 angivna medlemmar är då bättre än ett forum med låg aktivitet med 10000 medlemmar, eftersom det då känns typ bloated. Jag tycker inte att siffran ska tas bort, utan bara justeras. Jag vill se statistik, men det är inte mycket poäng med det om den inte är korrekt. (se http://uk.youtube.com/watch?v=fEJQ81QOgaM från 07:40 och framåt).Sv: Pellesoft på IDG
Jag håller med dig i sak egentligen i allt du skriver men... (det finns alltid ett men med)
Jag tycker att det är upp till Pelle att agera utifrån dessa farhågor. Dina synpunkter är både vettiga och verkliga men tyvärr dyker ett och annat troll in och förstör diskussionen med sina högst personliga vendettor och det var väl kanske dessa jag åsyftade med Jantelagen etc.
Men återigen, jag har själv haft mycket stor glädje av Pellesoft, framför allt när jag läst diverse kurser bl a vid KTH och där man kunnat få tips och tricks. Trots detta så anser jag fortfarande att Pelle måste få sköta sin sajt som han vill. Visst kan vi påpeka faror vid visst beteende men det är fortfarande han som fattar besluten.
Ha det så bra därute.
//JonasSv: Pellesoft på IDG
http://www.bloombit.com/Articles/2008/05/ASCII-Encoded-Binary-String-Automated-SQL-Injection.aspxSv:Pellesoft på IDG
Som jag förstår det bygger själva injektionen på två saker:
1. ASP-koden säkerställer inte att det är ett heltal som skickas in på aktuell plats i SQL-satsen
2. MS SQL tillåter flera SQL-satser i samma anrop
För att injektion av ett JavaScript skall vara verksam krävs att texten som hämtas ut från databasen skickas rakt ut i HTML-koden, utan att <, > och & ersätts med sina entiteter < > resp & Det är mycket sällan det finns anledning att göra så, och när man gör det skall HTML-koden från databasen vara inskickad i databasen under mycket kontrollerade former - bara av admin eller annan betrodd användare. För HTML-kod som vanliga användare tillåts lägga in (t.ex. via en inbäddad rich text (dvs HTML)-editor), måste man strippa bort JavaScript, åtminstone om texten kan ses av andra användare än den som lagt in texten.
Under dessa förutsättningar var det en smart metod de hade för att skicka in ett JavaScript i alla textfält i alla tabeller.Sv: Pellesoft på IDG
<citat>
Under dessa förutsättningar var det en smart metod de hade för att skicka in ett JavaScript i alla textfält i alla tabeller.
</citat>
Som grundregel kan man nog säga att om en hyfsat populär site inte blir hackad på mer än något år och sen blir det, så är det en jävligt smart metod hackarna har använt... "vanliga enkla sql-injections" dyker i allmänhet upp tämligen tidigt.Sv:Pellesoft på IDG
Det bör väl också sägas att när jag stängde av den gamla asp-sajten så upphörde detta problem direkt. Andra sidor hackades om och om igen. Så jag tror inte (även om det kan ha sett ut så i loggarna) så kom dom inte in via denna site som skrivits i .net utan via den gamla. Oavsett, jag har inte gjort några programändringar på pellesoft - enda jag gjort var att stänga av den gamla domänen.Sv: Pellesoft på IDG
Hur vet du att det var ett alias? Har du jämfört IP-adresser för att se vem som låg bakom?
Det var iaf inte jag... Men jag tyckte att han formulerade sig väl.Sv:Pellesoft på IDG
Sven Persson har dessutom erkänt i ett inlägg att han inte är Sven Persson för att han var för lat för att leta reda på sitt lösenord och skapade nya konton istället.Sv: Pellesoft på IDG
Det kan finnas tillfällen då man vill säga nåt utan att bli direkt utpekad. Heter man t.ex. Olle Nilsson är det inte så utpekande och man kan lätt skryta med att man vågar använda sitt riktiga namn, men har man ett mer unikt namn som Patrik Wårdmark (som jag heter) så existerar förmodligen bara en person i hela Sverige (och hela planeten) med det namnet.
Nu skulle jag personligen inte alls ha nån anledning att använda alias på t.ex. pellesoft, men det kan finnas andra forum man inte vill visa sitt namn helt öppet på. Paranoid eller inte så är världen inte rosenskimrande och man kanske inte alltid vill att "idioter där ute" ska kunna spåra allt som just jag skriver.
Hur som helst, en liten aspekt gällande ämnet som jag ville nämna. :)