Någon som är bra på lokalisering i .Net?WPF Lokalisering
Mitt scenario är följande:
Jag har ett bibliotek med standardfönster i XAML. Biblioteket används av flera applikationer och behöver stödja ett eller möjligtvis 2 språk utöver svenska.
Som jag har förstått det så kan jag bara ha ett språk i "main assembly". Ska jag stödja fler språk så måste dessa ligga i Satellite assemblys.
Det ultimata skulle därför vara om jag kunde ha svenska som "neutral language" (så jag bara behöver distribuera main assembly till den majoritet som bara behöver svenska).
Sen skulle jag vilja att "fallback" är engelska och att jag kan lägga till fler språk i satellite assemblys om det behövs.
Det första problemet jag har är att WPF applikationer lägger xaml filerna som resurser. Mina xaml filer är språkneutrala eftersom jag hämtar texterna från andra resurser, typ
MenuItem Header="{x:Static Resources:UIStrings.FileMenu}"
Vad jag kan hitta i dokumentationen så finns det bara en inställning för resursspråk i en assembly
assembly: NeutralResourcesLanguage("sv")
Vilket innebär att även xaml:en blir språkberoende.
Om jag då skall ha fler språk i satellite assemblys så måste dessa även inkludera xamlfilerna. Det är väl inget stort problem men jag hittar inget sätt i Visual Studio att få med dem.
Det andra problemet är hur jag gör med engelska som fallback. Jag har hittat inställningen UltimateResourceFallbackLocation.Satellite men ingen beskrivning av vad fallback assemblyn skall heta.