hej! Hej lite beroende på version du använder så finns det installationspaket för just detta. Under sektionen blandat finns lite MDAC-paket, samt på MSDN. hej igen! Microsoft verkar ha ändrat vart filerna ligger. Här är en länk till MDAC 2.8 tack för tålamodet ;-)hjälp med connection string med ADODC verktyget
jag har gjort ett program i VB6 där jag använder ADODC kontrollen för att ansluta till en accsess db fil.
Allt funkar bra , men när jag försöker installera programmet på en annan dator så stämmer ju inte sökvägen till DB filen och därför så funkar det inte. Jag har även problem med PDW som verkar hänga sig när den ska söka fram filerna ur datorn. Jag vill alltså få en dynamisk tilldelning av strängen och inte sökvägen till filen i min dator.
går det ?
har ni nåt bra tips hur jag kan få till en bra setup fil så att man kan installera mitt program på en annan maskin med xp på i stället för W7 som jag använder i min maskin.
Det verkar stört omöjligt att få till en setup fil som funkar till xp.
mycket tacksam för hjälp.
Leif NejmanSv: hjälp med connection string med ADODC verktyget
http://www.pellesoft.se/area/mixed/page.aspx?id=201
Ta reda på vilken version av ADO som du använder (se referens i ditt projekt) så kan du också välja rätt installationspaket därefter.
Anledning är troligen att du har visual studio eller vb installerat på din dator, men inte på den dator du installerar det nya på.
Om du gör ett installationspaket, (msi), så kan du lägga till just MDAC-paketet så skall installationen gå smärtfritt.
Lycka tillSv:hjälp med connection string med ADODC verktyget
tydligen så finns inte filerna kvar på ( http://www.pellesoft.se/area/mixed/page.aspx?id=201 ) för jag får bara "filerna hittas inte" Jag har nu försökt att se vilken vers av ADO som jag använder och under referenser hittar jag nedanstående :
Visual basic for applications
visual basic runtime objects and procedures
visual basic objects and procedures
OLE Automation
Microsoft active data objects 2.0 library
Microsoft data binding collection
dessa är "ikryssade"
min connection string ser ut så här i ADODC1 " Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=C:\budjet_inst\db_budjet12_exempel.mdb;Persist Security Info=False"
jag har nu försökt att lägga till alla ocx och dll filer i PDW guiden , men när jag försöker att köra setupfilen på en xp-maskin så får jag " setup cannot continue because some system files are out of date on your system"
LNSv: hjälp med connection string med ADODC verktyget
http://www.microsoft.com/downloads/sv-se/details.aspx?FamilyID=78cac895-efc2-4f8e-a9e0-3a1afbd5922e
Sök inne på Microsoft efter "MDAC 2." så hittar du fler.
För att kunna veta vilken ADO du går mot så kollar du i Visual Studio på referenser i solution Explorer för den ADO du använder. Där skall du kunna se vilken version det är. Sv:hjälp med connection string med ADODC verktyget
Jag ska kolla på MS sida efter MDAC 2.
Det går inte att köra solution explorer på min vers av Visual studio (8176 enterprise) för den finns inte med i i wiew menyn, där man ju ska kunna göra den synlig. däremot finns "references" under projekt menyn och går jag in där och kollar så är ett antal rutor ikryssade enligt tidigare inlägg.
Det står då att det i activeX lib 2.0 finns en referens till ADO\ msado20.tlb som måste vara filen som ADODC kontrollen refererar mot eller ?
Jag kan inte se vilken MDAC jag använder eller SKA använda.
Jag hittade även en mapp i VS under PDWizard \ redist med en fil som som heter MDAC_TYP setup som jag funderar på vad den gör ?
Jag körde den setupen och då installerades denna utan problem på min dator.
vet inte vad den gör för nytta och jag har INTE lyckats få till en setupfil till mitt programm ännu.
LN