Blev sugen på en 51 tum. 3999:- Använd pythagoras! x2 + y2 = z2 Vet inte vad dagens plasma-TV brukar ha för elförbrukning, men en plasma drar som mest när den visar en vit bild och drar i princip inget när den visar en svart bild. Lars: Jo Samsung 51 tum 3999:- Plasma MediMarkt. Är det verkligen så att om Jag/Vi råkar lägga TV:n på "Fladan" Det är inte kört men en plasma är känslig för att läggas ner. Vad jag vet beror det på att själva panelen är av glas och kan lätt gå sönder. Dvs panelen som visar bilden, inte glaset som sitter ytterst på TVn. Ok Ok har forskat lite i Plasma TV Transport. Ok Funderar fortfarande på hur Ni gjorde för att räkna ut <b>Har du varit hemma hos alla i din trapp? </b> Jaaaaaaaaaa ett gammalt roligt skämt. Men så för fae... låt oss köra en tråd på olika mått. En grej jag är nyfiken på. Plasma TV Samsung. Har för mig att det kallas energitimer. Tror du har två olika knappar att köra igång TV:n Som vanligt RTFM (Read The Fucken Manual)Plasma TV ?
Vad vet Vi om dom !?
Är det ett bra köp ?
Låter för bra. Vad är "fällan"
Elförbrukning mm.
51 tum diagonalt. Vad blir X i denna kvadrat. 16*9 ?Sv: Plasma TV ?
i vänsterledet kan vi ersätta y med 0,5625X då (9/16=0,5625)
i högerledet får vi 2601 (51x51)
alltså:
x2 + (0,5625x)2 = 2601
lös nu andragradaren:
0 = x2 + (0,5625x)2 - 2601
lösningsformeln för en andragradsekvation x² + px + q = 0 är:
x = -(p/2) ± v((p/2)² – q)
med våra värden blir det:
x= -(0.5625/2) ± v((0.5625/2)² + 2601)
x= -(0.28125) ± v(2601.0791015625)
x1 = 50.719525499618
x2= -51.2820254996186
i detta fall borde x1 vara det värde som stämmer bäst då x ska vara mindre än hypotenusan(diagonalen)
och är dessutom positiv.
men jag tycker att skillnaden borde vara större än 0,3" (tum)
kan nåt mattesnille se om jag räknat fel?Sv: Plasma TV ?
Vanlig LCD förbrukar mindre ström generellt men det är istället ingen skillnad på vit och svarta bilder.
Troligtvis drar en LCD med LED-belysning (vilket i TV-branschen ofta benämns som LED-TV och ska inte förväxlas med en TV med LED-skärm, tex OLED) mindre än plasma.
TV-apparater har sjunkigt väldigt mycket i pris, även om 50" (säker på att det är 51"?) för 4000:- låter billigt även idag. Om den är bra eller inte är naturligtvis omöjligt att svara på eftersom du inte har skrivit vad det är för TV (märke, modell). Men egentligen är det enda viktiga hur du upplever bilden. Gå till butiken och titta.
Plasma brukar vara sämre än LCD i ljusa rum, så tänk på hur du har det hemma oftast när du tittar på TV. Och tänk på att i butiken är det välbelyst oftast så då kan plasman kanske se sämre ut där än den gör hemma hos dig.Sv:Plasma TV ?
x1 är c:a 44,45
http://www.wolframalpha.com/input/?i=0+%3D+x%5E2+%2B+%280.5625x%29%5E2++-+2601 /Sv:Plasma TV ?
Gjorde affär idag.
Obs !!! man kan paja den direkt genom att lägga den ner på flatan.
I min lilla bil kunde jag inte få hem den stående i sin kartong.
Tack för mattelektionen. 16*9 förhållandet blev 118 * 70 cm och 5.6 cm djup
44.45 tum * 2.54 blir 113 cm X (bildyta) Ok 2.5 cm hölj +
Nu är det gjort tyckte bilden var helt Ok i affären.
Får den hemkörd i morgon.
Ang elförbrukning så är den något högre än LCD.
Det finns en uppgift på 194 Kwh/år a som hos mig 1:32 Kwh = 256:- för ett år.
Det skrämmer inte mig.
Fö tack för seriösa svar och inte "bullshit" om snillen som spekulerar.Sv: Plasma TV ?
Så är det kört med en plasma TV.Sv:Plasma TV ?
Lägger du ner den försiktigt så kommer troligtvis ingenting att hända, men det är inget som rekommenderas.Sv: Plasma TV ?
Jag såg framför mig att plasman hamnade i en hög nere i ett hörn.
Tack Pelle nu har jag grön "plupp" igen.Sv: Plasma TV ?
http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater/826750-fraga-ang-transport-av-lcd-vs-plasma-tv/Sv:Plasma TV ?
Nu står den där.
Kanonbild 51" största bilden i vår trapp. :-)
Min kära zambo får ärva den gamla i sovrummet
Sven med gröna "pluppen"Sv:Plasma TV ?
X o Y när Vi vet diagonal 51 tum Format 16*9
Svaret med hölje DVS (hur stor plats tar den) blev 118 cm * 70 (1 tum= 2.54 cm)Sv: Plasma TV ?
Jag har störst kuk i trappen också ;-)Sv:Plasma TV ?
"kan en hand bli större än 12 tum"
" Nej då blir det en fot"Sv: Plasma TV ?
En inch är 2.54 cm. Vad är en aln.Sv:Plasma TV ?
Efter ~ 2 -3 timmar kommer det upp en ruta att TV:n stängs ner OK fixar ny tid.
Går det att stänga av ?Sv:Plasma TV ?
med på fjärren, och/annars är det inställningarna i någon av menyerna.Sv:Plasma TV ?
Där står det klart och tydligt jag hade 180 min.