Hej! Är du säker på att du har alla tabbar rätt i ditt Worddokument? Du får gärna kolla på dokumentet: Ajdå. Det ser ju rätt ut! När jag försöker konvertera till tabell så vill den ha 9 kolumner för att få plats med alla tabbar, den delar på tabbar :-( Precis vad jag trodde! Prova att kopiera in nedan mellan "linjerna" i en vba-modul (du måste göra om från rtf till doc). "Tyvärr, jag har inte Officepaketet!" >> <b>"Tyvärr, jag har inte Officepaketet!"</b> > <b>Du använder inte KOffice och Mandrake???</b> Räcker inte tiden till eller är du genuint ointresserad av Linux? > <b>Därmed får jag ett mer holistiskt perspektiv på de MS-verktyg jag använder mig i min dagliga gärning. </b> ------------------------------------- Ja, jag har gjort det här en gång tidigare manuellt, men ersatt tabbarna med ; istället. Problemet är att vissa poster är tomma och då hamnar vissa poster fel. Ash, nu syns inte tabbarna ordentligt. > <b>Kontentan är i alla fall att ett värde i kolumn "4" kan hamna i kolumn "3" och då måste jag sitta och kontrollera vilka som ska vara vart och det blir mycket då det som sagt är väldigt många inlägg..</b> Mmm, ser tyvärr ut så. När jag tittade på din fil så såg det ut som det fanns konsekvent antal tabbar och var de skulle kunna hamna. Och att du som mest har 5 tabbar i ett stycke? Så här blev det om jag körde ditt script en gång: Körde du verkligen aMusic?Office/Databas: Konvertera från Word till Access
Jag har ett skivregister med ca 3000 skivor inskrivet i word i följande format:
Artist -tab- Sång -tab- siffra -tab- siffra -tab- siffra -tab- siffra
och skulle nu vilja konvertera det till access för att kunna jobba med ASP mot registret.
Jag kunde kopiera in Artist och sång i excell och sedan importera det arket i access utan större problem. När jag däremot skulle göra samma sak fast ta med siffrorna så började tabbarna spöka och en del hammnade "fel", vågrätt sett.
Därför undrar jag om någon har nån idé om hur man kan konvertera word-dokument till access alternativ word till excell utan de problem jag nyss beskrev.
Tack på förhand
/JensSv: Office/Databas: Konvertera från Word till Access
Börja med att konvertera texten till en tabell i Word. Då ser du om tabbarna var rätt.
Därefter ska det inte vara några konstigheter att lyfta det till Excel och sedan Access.Sv: Office/Databas: Konvertera från Word till Access
http://warriory.homelinux.com/a.rtf
Då ser du hur tabbarna ligger.
Tack för hjälpen!
/JensSv: Office/Databas: Konvertera från Word till Access
Jag lägger upp en bild och ser om det hjälper:
http://warriory.homelinux.com/a.rtf.jpg
Hjälper det?
Annars, kan du ta det i nåt annat format?
/JensSv: Office/Databas: Konvertera från Word till Access
Men markera all text, och gör om det till en tabell, med ramar, så ser du!Sv: Office/Databas: Konvertera från Word till Access
Sv: Office/Databas: Konvertera från Word till Access
Om du öppnar ditt dokument i Word och väljer Show/Hide-knappen så ser du att du har många dubbla tabbar! Då blir det sådant resultat, Se till att du bara har 1 tab mellan varje fält, och ställ tabbarna via "linjalen" överst.Sv: Office/Databas: Konvertera från Word till Access
Ingen felhantering är inkluderad och du får lov att ta bort rubrikerna själv. Gör gärna det före du kör. Syftet är att ha rätt antal tabbar på varje rad. Du kan även få "tomma rader" men jag går och tar min andra kopp kaffe nu! *S*
Du slipper räkna och mata in tabbarna själv.
När du klistrat in det i modulen (Verktyg -> Makro -> Visual Basic Editor och infoga en modul i ditt doc) går du tillbaka till dokumentet och återigen in på Makron men denna gång väljer du makrot aMusic "kör".
'----------------------------------------------------------------------------------------
Dim myRange, aRange As Range
Dim bolTab, bolPara As Boolean
Dim x As Double
Dim intPara, intStart, intTab, intTabPos, intTabbDiff, y As Integer
Sub aMusic()
Set myRange = ActiveDocument.Content
bolTab = True
bolPara = True
Selection.EndKey Unit:=wdStory
Selection.Delete Unit:=wdCharacter, Count:=1
With myRange
With Selection.Find
.Text = "^b"
.Replacement.Text = ""
.Forward = True
.Wrap = wdFindContinue
.Format = False
End With
Selection.Find.Execute Replace:=wdReplaceAll
Do While bolTab = True
With Selection.Find
.Text = "^t^t"
.Replacement.Text = "^t"
.Forward = True
.Wrap = wdFindContinue
.Format = False
End With
Selection.Find.Execute Replace:=wdReplaceAll
bolTab = Selection.Find.Found
Loop
Do While bolPara = True
With Selection.Find
.Text = "^p^p"
.Replacement.Text = "^p"
.Forward = True
.Wrap = wdFindContinue
.Format = False
End With
Selection.Find.Execute Replace:=wdReplaceAll
bolPara = Selection.Find.Found
Loop
End With
intPara = ActiveDocument.Paragraphs.Count
MerTab (intPara)
End Sub
Sub MerTab(intPara As Double)
For x = 1 To intPara
intStart = 1
intTab = 0
Set aRange = ActiveDocument.Paragraphs(x).Range
intTabPos = InStr(intStart, aRange, vbTab)
Do While intTabPos <> 0
intStart = intTabPos + 1
intTabPos = InStr(intStart, aRange, vbTab)
intTab = intTab + 1
Loop
If intTab < 5 Then
With aRange
.EndOf Unit:=wdParagraph, Extend:=wdMove
.Move Unit:=wdCharacter, Count:=-1
.Select
End With
intTabbDiff = 5 - intTab
For y = 1 To intTabbDiff
Selection.TypeText Text:=vbTab
Next y
End If
Next x
End Sub
'--------------------------------------------------------------------------------------------
/annKSv: Office/Databas: Konvertera från Word till Access
Erhm, din vilja att hjälpa till överstiger således din förmåga att de facto hjälpa till <g>
Eller sitter du med KOffice och kör på Mandrake 9.1 - Iofs inte helt fel men...Sv: Office/Databas: Konvertera från Word till Access
> <b>Erhm, din vilja att hjälpa till överstiger således din förmåga att de facto hjälpa till <g></b>
Jag har förklarat för frågeställaren vad jag tror är hans problem (att han har för många tabbar, och därför blir det inte rätt när han konverterar Word => Excel => Access) är, och hur han ska gå tillväga för att lösa det. Måste jag också öppna hans dokument och utföra ändringarna för att du ska räkna det som att "de facto" hjälpa till?
Nej, jag har ingen licens för Microsoft Office, eller någon annan variant av Office privat. Det jag skriver i dokumentform (privat) räcker HTML alldeles utmärkt till! Däremot tvingas jag att använda Office i mitt arbete och har där ett flertal tillfällen sprungit på precis det problem som frågeställaren beskriver. Och även löst det på det sätt jag har beskrivit!Sv: Office/Databas: Konvertera från Word till Access
Nej, inte det heller. Jag använder inget Office-paket privat överhuvudtaget!
Och skulle jag beöva införskaffa ett Officepaket privat så skulle det inte vara ett GPL:at alternativ! Och jag kör inte Linux heller!Sv: Office/Databas: Konvertera från Word till Access
Själv tycker jag det är ett trevligt avbrott att köra Mandrake och de office-paket som finns att tillgå på den plattformen.
Därmed får jag ett mer holistiskt perspektiv på de MS-verktyg jag använder mig i min dagliga gärning. Sv: Office/Databas: Konvertera från Word till Access
Varför ska allt bli till ett Linux vs. Microsoft? Är du medvetan om att Linux är en Kernel och att Microsoft är ett företag? Lite svårt att jämföra de två!
Jag har kört GNU/Linux. Jag anser att jag har satt mig in i GNU/Linux vad jag har behov av. I den mån jag springer på *NIX i mitt arbete så är det Sun Solaris och HPUX. Jag har således inget större behov av att lära mig GNU/Linux mer än det jag kan.
Skulle jag vilja köra något *NIX-system privat så skulle det inte vara GNU/Linux (främst pga GPL) utan någon av BSD-varianterna!
> <b>Räcker inte tiden till eller är du genuint ointresserad av Linux?</b>
Tiden är det tufft med, det håller jag med om! Och nej, jag är inte alls ointresserad av Linux, jag är bara väldigt ointresserad av diskussioner som innefattar GNU/Linux i "Linux vs. Microsoft"-perspektiv. Är man intresserad av sådana diskussioner så räcker det med att läsa inläggen på IDG, eller någon av SvenPons förvirrade diskussioner!
Diskussionen har potential att bli intressant. Vill du fortsätta den så skapa en ny tråd i ett relevant forum så vi slipper att dra den ursprunglige frågeställarens undring i skymundan!Sv: Office/Databas: Konvertera från Word till Access
Frågan som avhandlas i denna tråd är en s k korspostning mellan flera forum - Det förefaller mig vara ett direkt missbruk av de frivilliga resurser som ställs till förfogande av Er som besvarar frågor.
-------------------------------------
"Varför ska allt bli till ett Linux vs. Microsoft?"
..."Linux vs. Microsoft"-perspektiv"
Öh? Det var en överraskande vinkling och reaktion må jag säga.
Måhända är det den förvirrade diskussionen du hänvisar till som ger upphov till dessa kommentarer?
Per se så står jag över dylika diskussioner överhuvudtaget då den är fullständig irrelevant för mig.
(Nu gör du mig besviken...)
Nej, vad jag menar är att genom att nyttja andra Office-paket får jag ett bredare perspektiv på mina professionella verktyg (läs MS Office) och kan därmed mer nyanserat se deras styrkor respektive svagheter.
Dessutom konsulteras jag även i frågor gällande val av Office-program av kunder.
Jag hade i sakfrågan likaväl kunnat omnämna Lotus SmartSuite, Corel Office eller andra Office-paket. Nu valde jag, måhända provokativt, Mandrake /KOffice.Sv: Office/Databas: Konvertera från Word till Access
T ex om en rad ser ut så här:
ABBA The winner takes it all 74 1 75 2
Ring ring 73 5
Så om jag ersätter alla dubbla tabbar med en enkel så kommer jag få resultatet:
ABBA The winner takes it all 74 1 75 2
Ring ring 73 5
(Fast lite hopklämt)
Det jag har börjat med är att ersätta alla dessa tomma poster med ett "-" och kan sedan ersätta tabbarna för då finns det något mellan.
Men det är också ett slitgöra (varierande 1-3 sträck ska till på ca 3-4´000 rader).
Tyvärr så hjälpte scriptet mig ej, men tack för hjälpen i alla fall..
/JensSv: Office/Databas: Konvertera från Word till Access
Kontentan är i alla fall att ett värde i kolumn "4" kan hamna i kolumn "3" och då måste jag sitta och kontrollera vilka som ska vara vart och det blir mycket då det som sagt är väldigt många inlägg..
/JensSv: Office/Databas: Konvertera från Word till Access
Nu är jag ingen expert på Word överhuvudtaget, men jag har svårt att se att man ska kunna automatisera detta på något vis. Word/VBA/whatever kan ju inte veta i vilken cell som du vill att informationen ska vara i!
Efter som att du gjort fel från början så blir det nog till att sitta manuellt och kontrollera innan du kan köra Word => Excel => Access.Sv: Office/Databas: Konvertera från Word till Access
Jaja, ni ska ha tack för hjälpen i alla fall!!
Nu ska jag ängna de närmaste timmarna att skriva massa "-" :-(
Tack för hjälpen!!
MVH /JensSv: Office/Databas: Konvertera från Word till Access
Var det felplacering i kolumner som gjorde att scriptet inte funkade?
Körde det på den fil du hänvisade till och det fungerade som så att jag fick 6 tabbseparerade kolumner!
Om placeringen i kolumnerna är problemet skulle jag föreslå att du använder automatiken för att få rätt antal kolumner.
Importerar till Access och där använder dig av fråga (icke null i kolumner) för att kolla vilka som bör flytta på sig.
Skapa ytterligare fält i tabellen med ja/nej (ett för varje fält du behöver omarrangera) och knappa in ja på dem som skall "flytta på sig" i respektive kolumn.
Börja för säkerhets skull från höger (kolumn 5 till kolumn 6, kolumn 4 till kolumn 5 etc.) till vänster så att du inte ersätter befintliga värden.
Det du sedan kan göra är att köra uppdateringsfrågor.
Tror att det blir lite mindre maneullt arbete iaf. Förmodligen också mer överskådligt. Ju mer irrelevant data du har framför dig på skärmen desto jobbigare blir det.
Lycka till!
/annKSv: Office/Databas: Konvertera från Word till Access
http://warriory.homelinux.com/musiclist/a2.rtf
Och så här såg det ut innan:
http://warriory.homelinux.com/musiclist/a.rtf
Sedan angågende vad du pratar om access så ska jag säga att jag är inte så hemma på access. Hittade importeringen när jag letade, annars så använder jag access endart som databas och arbetar oftast mot den med ASP.
Jag vill dock gärna försöka en gång till om du tror att det kan funka. Vad ska jag göra i så fall rent konkret? (Om du orkar skriva sådana instruktioner)
/JensSv: Office/Databas: Konvertera från Word till Access
Hos mig funkade det klockrent. Det som inte har skett är att du inte fått rent från dubbla tabbar och stycketecken, vilket det makrot gör för att sedan anropa MerTab, vilket du alltså inte skall köra!
Vill du inte jobba i Access så går det ändå att underlätta resten.
När du sedan fått ordning på kolumnerna så kan du ju antingen göra makron som du kopplar till snabbtangenter, t.ex. text i cell skall två kolumner höger så kör du F2 mot ett ett makro som utför hela den proceduren. Du kopplar bara makrot till det dokumentet.
I Access får du en tabell med 6 fält.
Du lägger till ytterligare fält (relevant antal torde vara 3. Ett för vardera för fält 3,4,5) som ja/nej.
Sedan lägger du till alla fält från tabellen i en fråga.
Börjar från höger och visar "fält 5" samt ja/nejfältet för fält 5, skriver i frågevillkor "icke null" för "fält 5"och kryssar i ja i tillhörande ja/nej-fält för dem som skall till kolumnen 6.
Sedan gör du en uppdateringsfråga.
Detta kan du betrakta som ett utkast. Lyckas du så långt att du får 6 kolumner i ditt dokument och vill ha mer info om något av arbetssätten ovan så ska jag försöka hjälpa dig.