Konsten att ta betalt för ett jobb
Av: Pelle Johansson
Publicerad: 2004-04-10
Nu är det dags att börja bygga den första seriösa professionella hemsidan åt din kompis chefs företag. Var börjar jag, vad skall jag tänka på, hur mycket tar jag betalt - frågorna haglar och det är inte helt lätt att klä sig i rollen som professionell utvecklare, designer, företagare och projektledare från första stund, men hur gör man då?.
Lyssna på kundens behov Innan trädgårdsmästaren tar ett enda spadtag i någon annans trädgård måste han ha förutsättningarna klara - eller hur. Samma sak gäller dig innan du kan sätta igång, du måste veta vad kundens mål är och hur han vill att det skall gå till, fungera och skötas om efter att du är klar med ditt arbete. Vi börjar därför att med några konkreta moment titta igenom just behovet. Gör en skiss ni diskuterar runt Utifrån det ni kommer fram till så har du fått ett första utkast och redan här börjar kunden få en massa ideer och förslag på vad man kan göra. Förhoppningsvis rusar du också på med en mängd ideer, förslag och tips till att göra sidan attraktivare, mer användarvänlig, ger mer värde och går att använda som grund till vad framtiden kan bära. Nu är det dags att samla ihop alla dessa punkter och föra ner detta på papper. Men är det dags å börja då? Nä, så enkelt är det inte. Nu är det dags att bestämma vad som verkligen skall göras. Jag brukar kalla detta för delmål. Låt kunden delta i processen Det första material kunden nu får är alla punkter samlade på papper konkret. Nu är det dags att värdesätta dessa. Dels vad som måste göras, det som bör göras och det som är lull-lull och kan vänta tills senare. Med detta kan kunden själv påverka och se att det är aldeles för mycket och inser samtidigt att om man gör allt på en gång blir det lång utvecklingstid eller att priset blir högre - vilket förstås går hand i hand. Nu har ni fått en sådan dialog att ni bestämmer tillsammans vad som skall göras och äntligen kan du börja räkna på vad kalaset kan tänkas kosta. För ingen är mer intresserad av detta än kunden själv. Det där med vad saker och ting kostar har diskuterats oerhört mycket. Det enda jag kan svara på att det skall kännas skäligt för dig, det är du som kommer få göra allting och här kan du lägga ribban. Spontant tycker jag att man skall diskutera detta öppet med kunden, eftersom detta oftast är en tajt dialog mellan kund och utvecklare och inte en säljstab inblandad med allt från förstudier, utkast, kravspec, utveckling, support, drift och hela den biten. Börja bygget först då ni är överrens Äntligen har ni bestämt er för vad som faktiskt skall göras och vad som ligger inom ramen för det som kunden tänkt sig samt har avsett kapital för att få detta arbete utfört. Om ni sköter processen hit med öppna kort kommer båda parter bli nöjda, garanterat. Designen först, tekniken sen Men det finns en bit kvar att tänka på och den bör man ta hand om parallellt med det andra arbetet då under förutsättning att kunden bestämt sig. Ordet är design och det skall man aldrig underskatta. En mycket större del av tiden än man tänkt sig går åt till just design. Att köpa färg och måla ett hus är en sak men att designa två sidor, en framsida och en generell undersida - det är en hel vetenskap. Varför? Jo- för att det är så lätt att ändra. Ett hus målas inte om rakt upp och ner om man är missnöjd med färgen, men en design, den kan ändras i evighet. Här kan verkligen dyrbar tid gå till spillo om man inte får ordning på detta. Ännu värre är att om man börjar utveckla och inte har design på plats, då får man faktiskt riva och bygga om - och tro inte kunden tar på sig att betala detta extra, så här är en stor varning. Finns det tekniska hinder? När vi släppt designen kommer nästa fråga. Skall hemsidan stödja flera webbläsare? Skall det finnas adminsystem bakom, skall databas användas, finns webbhotell eller egen server -vad gäller där? Som du förstår är detta också punkter som måste finnas svar på, lika viktiga och vid missförstånd - kan tiden dra iväg ordentligt innan man fått ordning på allt. Så se till att ha grunden klar tidigt. Vilka krav ställs på produkten? Ni har nu gått igenom vad som skall finnas. Nu måste ni även testa att allt som finns fungerar som det är tänkt. Måste inloggning finnas? Bara den frågan kan innebära 3 veckors jobb. Ingenting får missas nu - Ni får tänka er igenom alla scenarier som tänkas kan för att veta om ni fått med allt på pappret. Vem äger källkoden? En annan inte alltför ovanlig fråga. Viktigt är att om kunden vill äga rätten till källkod måste detta skrivas in i ett avtal mellan er. Skriver ni ett "Letter of intent", dvs tystnadsplikt så är det inte ok att använda detta till en exempelvis konkurrent. Som konsult är det inte alltför ovanligt att hamna i två projekt efter varandra för att man just gjort ett liknande jobb tidigare. Här gäller då att veta vad du tillåts göra eller inte. Att kringå reglerna kan resultera i att du likväl kan tvingas bli uppsagd med böter som påföljd. |
Ta korrekt betalt Att prata pengar för första, andra eller fjärde gången är minsann inte lätt. Det har jag verkligen fått höra av många medlemmar. Antingen gör man det svårt för sig eller så gör man det lätt för sig. Det finns två faktorer som påverkar ditt pris. Dels är det din kunskap och förmåga att lösa uppgiften. Men lika mycket hur effektiv du är och vad kundens krav är på dig. Börja med att väga hur duktig och effektiv du är för att sen sätta ett pris. Att lägga sig för lågt är ett sätt att säga att man inte tror på sig själv - det måste vara ett skäligt timpris, såväl för kund som för dig. Nu hade jag önskat att jag kunde skriva en lista där ålder, gradering på kunskap och timpris hade fungerat men det gör det inte. Detta är något som du får kämpa med och bestämma dig för att använda och även hålla på. Allt eftersom du blir säkrare och effektivare kan du höja priset. Nästa balansgång är - den ersättning jag får. Är den värd allt det arbete jag lägger ner? Svaret på den frågan skall vara JA om det är rätt. Att vara rädd för att kunden skall backa om du tar för mycket betalt är ett tecken på antingen att kassan inte räcker eller att du har ett för högt pris. Men det tror du bara, det är för att kunden har "beställt" för mycket och tror det var i princip gratis. Så då är det bara att stuva om det som skall göras och flytta några punkter till version 2, om kunden väljer att gå vidare efter version 1 är klart. Nyckelordet är "dialog". Håll er till planen Precis som jag sa tidigare. Leverera det ni kommit överrens om och bromsa alla finesser, tips och ändringar till nästa version. Dels ger det kunden en chans att pressa priset, men samtidigt vill inte kunden ha massa saker som man inte beställt - precis som dialogen: "Om du köper en två herrcyklar får du en barncykel på köpet" trots att du kanske inte har barn. Beräkna såväl tid som kostnad När det gäller att sätta prislappen så är det inget annat än att du verkligen tar reda på om du har kunskaper eller inte för varje punkt. Fundera igenom vad du tror det tar i tid och räkna med ev problem. Vissa punkter kommer vara lätta och billiga, andra svåra och dyrare. Även här tycker jag du i dialogen med kund skall säga att du har räknat på det här, antingen gör vi si och då kostar det så, eller så gör vi så och då blir det detta pris. Det visar att du funderat igenom det som skall göras och med denna frågeställning har du faktiskt prissatt din kunskap. Inte nog med att du kommit fram till ett pris, du har också bestämt hur många timmar varje punkt kommer ta och tack vare det kan du säga när det kan bli klart. Tips två, lägg på 25% - för det går aldrig som man tänkt sig, du kan till och med bli sjuk. Utvecklingsfasen Dags att börja bygga. Nu finns två alternativ och det är att kunden får beta-releaser visade för sig mellan varven eller allt på en gång. Lite beroende på kund och hur smidigt design och kravspec gått skulle jag välja att presentera det. Om du inte ger några delleveranser måste du ha oerhört täta skott så inte kunden blir besviken på att du gjort något annat än det som överenskommits. Alltså ytterligare en dialog. Testfas Vad många glömmer är just testfasen. Om du väljer att släppa små releaser kan kund testa de vartefter och därmed gör du två saker på en gång. Om du väljer denna metod, se till att han rapporterar fel på ett sådant sätt att du inte sätter dig i situationen att behöva ändra, fixa och utveckla samtidigt. Enklast brukar vara att du som utvecklare säger till kunden, just det här kan du testa av nu. Ge mig feedback på ev fel. Leverera alltid på avtalad tid Om du köper en sak och det är leveranstid på, vilket säkert alla gjort någon gång - så vet ni också att man blir riktigt besviken om man inte får det på avtalad tid. Detta är definitivt inget undantag, från och med nu är det faktiskt din skyldighet att se till att det inte blir några missförstånd. Alla kan givetvis göra fel, eller att man tänkt fel eller att kanske kunden tänkt fel och det är mänskligt. Mitt råd är att om så sker, kompensera kunden då. Vad händer sen? Som du själv förstår så är produkten nu testad och godkänd av kunden. Leveransen är satt och i produktion. Beroende på hur bra du skött dig nu kommer betyget farandes på posten. Är det ett bra betyg börjar ni med version 2, är det ett dåligt betyg har kunden fått vad han velat, men tackar för sig. Går ni i mål omvandlas det till självförtroende. Detta ger bensin i tanken och med fulltankad bil kommer man bra långt - Lycka till! Hur gjorde Du första gången? Är det något som inte tagits upp? Vad skulle du vilja veta mer? |