Jag har skrivit ett program som ska kopplas till en fjärrdatabas. Programmet är klart, nu återstår bara att skriva om databasklassen - som nu är skriven för lokal databas - så att den kopplas till en fjärrdatabas. Detta har diskuterats många gånger, men jag har aldrig sett att någon fått det att fungera, se t.ex. [Koppla till en databas på en server ] och [Databas (Access) över internet] <b>Det är ju bara att koppla som du skulle gjort annars..? Har du prövat?</b> Hej. Vad Molle förmodligen menar är att gå via Fil och skrivar-delningen. dvs skriva \\SERVER\Share\databasnamn. Det är också så jag har löst det i det här fallet. Men jag har ett gammalt intressant projekt liggande nånstans, ett lite fräckt program som ska lista allt som händer i systemet (nästan=). Först tänkte jag det med fjärrdatabas. Dvs. programmet installerar en liten databas som förhoppningsvis inte ska upptäckas med en gång. Sedan kan man koppla upp sig mot den databasen, och via winsock säga till det lilla programmet att utföra olika saker, t.ex. ändra text på hans MSN-session, eller skriva ut ett dokument på hans skrivare osv... Det kräver iofs mycket. Den intet oanande användaren får inte ha brandvägg, dessutom måste programmet installeras utan att han märker det.Fjärrdatabas
Vilken teknik ska jag använda? Jag använder VB5 om det spelar någon roll.
Vore också bra med anslutnings-strängar och sånt. Annars kan jag ju kolla i Pelles artikel om det.
/Jörgen
PS. Jag skrev en liknande fråga förut men jag hade redan valt teknik så jag fick ingen hjälp då DS.Sv: Fjärrdatabas
/JohanSv: Fjärrdatabas
Vad menar du med "som du skulle gjort annars"? Har du prövat? Jag skulle vara intresserad av ett fungerande exempel då detta verkar vara en svår nöt att knäcka.
/JohanSv: Fjärrdatabas
Allt går att lösa (nästan)
Om jag förstått dig rätt...
XML!
Du får bygga ett gränssnitt som tar textsträngar för att uppdatera och hämta från din databas.
Enklast är nog att ha en eller flera aspsidor (eller annan likvärdig teknik) som ligger på den dator databasen ligger på.
Webservices!
Nu är det ju inte alls så svårt att förfina ovanstående gränssnitt till något som följer standarder iom .NET
SQL-server (eller liknande)
Konvertera till SQL-Server...
Dessa lösningar kräver en burk med access in/ut mot internet.
Du får ställa dig frågan om det är värt det...
"Säkerhet" blir ett helt annat begrepp där.
//freddaSv: Fjärrdatabas
Nu är inte jag nån cracker, och har inte planerat att bli det heller. Men det är förstås kul att göra ett sånt projekt. Det är redan ganska utvecklat att köra lokalt. Det var inge svårt, lite EnumWindows och SetText och SetParent osv.
/Jörgen