Hej, jag heter Bo Henningsson och är ny medlem på PelleSoft. Jag har blivit inbjuden av Pelle att ta hand om det nya trådlösa forumet (som är under "övriga forum") Jag har ännu INTE lärt mig att hitta allting (på PelleSoft) men denna fråga är jag övertygad hör hemma under detta forum. Har du titta på den här: Tack för tipset!!! Vet du när .NET 2.0 dyker upp? Om några skäl till att detta är (bl.a. ekonomiskt) så viktigt! Har jag skrivit om i följande: .NET 2.0 är planerat att "releasas" 7/11 (2005). Hej Bo!Hantera, flera, serieportar (typ RS232) i .NET ? (t.ex. Visual Basic .NET 2003
Jag är ganska ny på att använda .NET som utvecklingsmiljö (speciellt VB.NET 2003) och jag har letat runt på en del olika (engelska) forum för att bilda mig en uppfattning om hur man (bäst) hanterar serieportar i (VB) .NET ?
Men jag hittar INTE något som tilltalar mig? Det talas om (en del gamla?) ActiveX och OCX - komponenter? Sedan skrivs det mycket om hur SVÅRT det kan vara att hantera flera (öppna) serieportar samtidigt, för att inte tala om hur, enormt, mycket CPU kraft som förbrukas, i vissa lägen?
Det är bäst att jag berättar vad jag (och andra) är ute efter, i (VB) .NET
Förmågan att hantera många seriella portar på en gång (..COM39, COM40, COM41..) Det är inte ovanligt att behöva ”dussintals” (öppna) RS232 portar, på en gång.
Eftersom det används in ”dynamiska” miljöer (typ trådlöst eller, varför inte, USB) så kan en (öppen) serieport plötsligt försvinna samt ”i nästa sekund” åter dyka upp i systemet (i Win XP) Finns det lösningar som kan hantera att en (COMxx) port plötsligt dyker upp? (från ”ingenstans” = USB-beteende ;-) Eller ”ve och fasa” byter nummer! (på comporten) Som USB gör ibland! (oklart varför?)
Jag kanske även skall nämna att det (när det gäller trådlöst, inte USB) är det "virtuella" serieportar!
D.v.s. att man behöver (i många fall) inte ange hastighet (eller bitantal) för det sköts (automatiskt) av Windows XP. Så det kan, kanske, hanteras som en "vanlig fil" med den skillnaden att det kan plötsligt komma ny data (på ingången) samt att "filen" kan försvinna och "komma igen", plötsligt?
För mer info, se:
[Några regler? (för detta trådlösa forum)]Sv: Hantera, flera, serieportar (typ RS232) i .NET ? (t.ex. Visual Basic .NET 20
franson.com/serialtools
Franson AB, är ett SVENSKT företag!!! (Va skönt att få prata svenska, för en gångs skull)
Jag har precis pratat med dem i telefon, de kan iallafall svara på alla (tekniska) frågor, och inte minst det verkar som de har de funktioner som krävs? Det enda som jag tyckte var krångligt var deras prislista, men även den kunde de förklara :-)
Jag väntar fortfarande på att få svar från andra företag, som jag har skickat ut frågor till......Sv:Hantera, flera, serieportar (typ RS232) i .NET ? (t.ex. Visual Basic .NET 20
http://msdn.microsoft.com/msdnmag/issues/02/10/NETSerialComm/default.aspx
Det öppnar ju för en del möjligheter. Har använt den själv att läsa GPS-data från en USB port (virtuell COM). Funkar riktigt bra att köra med multi-threading.
Har för mig att det i .NET 2.0 skall vara betydligt enklare att hantera portar. Dvs. som det tidigare var i VB (med msconn.dll'en) fast med det fördelar som .NET har.Sv: Hantera, flera, serieportar (typ RS232) i .NET ? (t.ex. Visual Basic .NET 20
Jag har (för övrigt) skickat, en rad, frågor till följande företag:
www.charonsoftware.com
Det jag (ännu) inte har fått något bra svar på är om de hanterar
situationer när den seriella porten (plötsligt) försvinner eller
när den "kommer tillbaka" igen?Ekonomiska (och praktiska) orsaker
Artikel [Sluta att slösa bort pengarna, på kabelhärvor!]Sv: Ekonomiska (och praktiska) orsaker
Får se om det håller...
//HåkanSv: Hantera, flera, serieportar (typ RS232) i .NET ? (t.ex. Visual Basic .NET 20
Jag har använt mig av OpenNETCF's bibliotek.
Det innehåller mycket intressant och bl.a. en klass för att hantera serieports kommunikation.
OpenNETCF är tänkt som ett tillägg till .NET Compact Framework men fungerar bra till .NET Framework också.
http://www.opennetcf.org/CategoryView.aspx?category=Home
Christian