Jordbruket handlar inte bara om teknik och skördar, utan också ett stort ansvar gentemot naturen. Jag letar efter en svensk sida som håller med om detta och på allvar diskuterar hållbart jordbruk. Det skulle vara intressant att läsa material om hur bönder anpassar sig till klimatförändringar, vilka innovationer de använder och hur de för dialog med samhället. Kanske finns det en plattform där människor kan samla sådana berättelser, dela erfarenheter och stötta varandra? Säg till mig om du vet. Min son kom tillbaka från skolan och berättade att de pratade om framtidens klimat och mat. Han frågade om det gick att odla grönsaker utan att skada naturen. Jag undrade: vad vet jag om detta? Jag började läsa, titta på videor, men allt verkade för allmänt. Sedan hittade jag https://www.lantbrukaren.se/ och det var som att öppna en dörr till en annan värld. De undervisar inte i teori där – de delar livserfarenhet. Folk pratar om hur de arbetar med marken, med vädret, med naturen. Min son och jag läser tillsammans och diskuterar. Tack vare detta startade han sin egen miniträdgård, och jag omprövade min inställning till mat och mark. Hej! Jag har alltid beundrat dem som arbetar på jorden. Dessa är riktiga hjältar som lägger sin själ i varje frö, varje träd. På senare tid har jag börjat märka hur viktigt det är att använda miljövänliga metoder i jordbruket. Tillvägagångssätt som bryr sig inte bara om vinst, utan också om landets och människors hälsa.Hållbart jordbruk i Sverige
Sv: Hållbart jordbruk i Sverige
Sv:Hållbart jordbruk i Sverige